BIOLOGY TEACHING IN THE CONTEXT OF SOCIO-ENVIRONMENTAL (IN)JUSTICES AND THE ANTHROPOCENE: THE RIGHTS OF NATURE TO UNVEIL CURRICULUM

o direito da natureza para desenfurnar os currículos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.1.7956

Keywords:

Biology Teaching. Environmental Justice. Rights of Nature. Anthropocene.

Abstract

As a contested concept, the idea of Nature has its roots in an anthropocentric perspective. When it is granted rights, stemming from other worldviews, it must be redefined to shift towards biocentrism. The recognition of inherent values and the attribution of rights alter the meaning given to the subject receiving them, incorporating other knowledge systems and emotions. This theoretical essay engages in dialogues on the role of Biology teaching in addressing environmental (in)justices, focusing on the relationships between socio-environmental vulnerabilities and racial issues, which seem to be disconnected within the biology curriculum, presenting a “double fracture.” It explores the anthropocentric nature of the terms justice and Nature, where justice is predominantly understood as a matter between humans, and Nature is the field in which human activity operates, beyond objectification, reinforces the understanding of environmental justice as serving only the human species. In connection with race, coloniality, and biocentrism, the aim is to emphasize the need for other ways of thinking about environmental justice, repositioning the role of biology teaching towards education for social justice and justice for Nature.

Author Biography

  • Danilo Seithi Kato, University of São Paulo

    Professor Doutor na Universidade de São Paulo (USP), no Departamento de Educação, Informação e Comunicação - DEDIC. Possui graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (2003), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2008), e Doutorado no programa de Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, na linha de pesquisa de formação de professores. É credenciado, como professor permanente, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP (Campus Rio Claro/SP) na linha de pesquisa em Educação Ambiental; e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM, na linha de pesquisa Fundamentos e práticas educacionais. É editor da revista acadêmica Cadernos CIMEAC (ISSN 2178-9770). Também é líder do grupo de estudo e pesquisa em interculturalidade e educação em ciências (GEPIC) grupo cadastrado no diretório CNPq (1077027025252244) e participa dos grupos como pesquisador no A Temática Ambiental e o Processo Educativo, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; e do Diversa (UFAM). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores atuando principalmente nos seguintes temas: educação popular; educação em ciências; educação ambiental; educação do campo; interculturalidade. (Texto informado pelo autor)

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Published

2025-09-09

How to Cite

COSTA, Emylia Angelica; KATO, Danilo Seithi. BIOLOGY TEACHING IN THE CONTEXT OF SOCIO-ENVIRONMENTAL (IN)JUSTICES AND THE ANTHROPOCENE: THE RIGHTS OF NATURE TO UNVEIL CURRICULUM: o direito da natureza para desenfurnar os currículos. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.1, p. e025022, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.1.7956. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7956. Acesso em: 6 dec. 2025.