Educação sexual e ensino de Biologia

debates entre ciência, religião e estado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.1.8043

Keywords:

Currículo, Aborto, Legislação, Ensino de Ciências, Laicidade

Abstract

This article aims to discuss the tensions and possibilities of sexual education in Biology teaching, considering the intersections between science, religion, and the State in the contemporary Brazilian context. In a scenario marked by the growing influence of private values on the public sphere and the rise of neoconservatism in Brazil, it is assumed that curricular disputes reflect and refract conflicting values, discourses, and practices vying for hegemony. To illustrate this issue, the study presents an analysis of bills recently proposed by parliamentarians linked to Christian churches, which seek to prohibit or hinder access to legal abortion. These movements are considered relevant to Biology teaching as they are directly connected to discussions about the reproductive rights of people with uteruses, which intersect with and challenge sexual education in schools. It is argued that, in a context of weakened secularism and attacks on the Democratic Rule of Law, religious and moral influences directly impact teaching practices and curricula committed to fighting oppression and violence against politically minoritized populations. Thus, the article seeks to contribute to the debate on maintaining a critical and inclusive education.

Author Biographies

  • Marianna Versiani, Minas Gerais State University

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Mestranda em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Ouro Preto.

  • Jéssica Mercês

    Licenciada em Ciências Biológicas pela UESB, especialista em Gênero e Sexualidade em Educação pela UFBA, mestra em Educação pela UESB e doutoranda em Educação pela UFF.

  • Rodrigo Cerqueira do Nascimento Borba, Minas Gerais State University

    Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Ouro Preto. Líder do Laboratório de Investigações em Narrativas, Currículos e Educação (LINCE/UEMG/CNPq). É Bolsista de Incentivo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Tecnológico da FAPEMIG.

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Published

2025-09-09

How to Cite

VERSIANI, Marianna; MERCÊS, Jéssica; BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento. Educação sexual e ensino de Biologia: debates entre ciência, religião e estado. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.1, p. e025027, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.1.8043. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/8043. Acesso em: 6 dec. 2025.