Social Representations and Special Education: a brief study of the state of knowledge

um breve estudo do estado do conhecimento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8281

Keywords:

Representações Sociais. Educação Especial. Inclusão Escolar

Abstract

This article is a descriptive study, carried out through State of Knowledge and was carried out with the aim of understanding the results of studies already published on teachers' social representations of Special Education, for a greater understanding of the topic and identifying gaps, tensions and challenges in the construction of this knowledge. Three online databases were used: Google Scholar, Catalog of Theses and Dissertations – CAPES and Sciello for research and choice of works to compose the study corpus.  In the analyses, Content Analysis proposed by Bardin and the Iramuteq software were used. Through this state of knowledge, it was realized that the social representations of teachers regarding students with disabilities, the Special Education public and, consequently, School Inclusion are permeated by ableist and exclusionary concepts, based on practices devoid of meaning, with medical-biological conceptions that construct the “normalization/abnormalization” discourse so present in Brazilian schools. These representations influence pedagogical practices, hindering the process of school inclusion for Special Education students who have guaranteed access at school, but do not have their right to learn guaranteed.

Author Biography

  • Rejane Isabel Ferreira, Universidade de Uberaba

    PhD student in Education at the University of Uberaba. Degree in Pedagogy. Specialization in Special Education, Psychopedagogy and Neuropsychopedagogy. Master's in Management and Evaluation in Public Education.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BLOOM, B. S. What we are learning about teaching and learning: a summary of recent research. Principal, v. 66, n. 2, p. 6-10, 1986.

BRIDI, Fabiane Romano de Souza. Prefácio. In TEZZARI, Maruren Lúcia (et al.). Docência e inclusão escolar: percursos de formação e de pesquisa. Marília: ABPEE, 2020. p. 7-8.

BRASIL. Lei nº 9194, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União. 23 dez. 1996.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023. Disponível em <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf>. Acesso em 24 ago. 2023.

CAMARGO, B. V. e JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas psicol. [online]. 2013, vol.21, n.2, pp.513-518. ISSN 1413-389X. DOI <https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16>. Acesso em 20 jun. 2024.

CIRIBELLI, M. C. Como elaborar uma dissertação de Mestrado através da pesquisa científica. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.

CORREIA, L. M. Educação Especial e Inclusão: Quem disser que uma vive sem a outra não está no seu perfeito juízo. Porto: Porto Editora, 2003.

CRUSOÉ, N. M. de C., A Teoria das Representações Sociais em Moscovici e sua importância para a pesquisa em Educação. APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, [S. l.], n. 2, 2014. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/3065>. Acesso em: 1 abr. 2024.

FERRAZ, A. P. do C. M. BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão e Produção. São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. DOI <https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015>. Acesso em 18 jun. 2024.

GARCIA, D. C. F.; GATTAZ, C.; GATTAZ, N. C. A Relevância do Título, do Resumo e de Palavras-chave para a Escrita de Artigos Científicos. Revista de Administração Contemporânea, 23(3):1-9. Junho 2019. DOI < 10.1590/1982-7849rac2019190178>.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

SILVA. A. P. P. N. da.; SOUZA, R. T. de.; VASCONCELLOS, V. M. R. de. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, 43 (3), 2000. DOI <https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.3.37452>. Acesso em 20 jun. 2024.

SILVEIRA, D. T., CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora: UFRGS 2009. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/213838/000728731.pdf>. Acesso em 18 jun. 2024.

SOARES, M.; MACIEL, F. I. P. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: MEC/INEP/COMPED, 2000. Disponível em <https://ebooks.marilia.unesp.br/index.php/lab_editorial/catalog/download/61/2654/4447?inline=1>. Acesso em 18 jun. 2024.

Published

2025-09-08

How to Cite

GOUVÊA, Marianna; FERREIRA, Rejane Isabel. Social Representations and Special Education: a brief study of the state of knowledge: um breve estudo do estado do conhecimento. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.2, p. e025005, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.2.8281. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/8281. Acesso em: 6 dec. 2025.