FOSSILIZED MEMORIES AMID THE AWAKENING OF EMOTIONS AT THE MUSEU DOS DINOSSAUROS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8307

Keywords:

education in non-formal spacese, emoticons, science museum

Abstract

The Brazilian educational landscape is marked by numerous transformations that students experience at various stages of their academic journey. When considering the diverse educational environments, it is essential to understand the emotional dimensions that students encounter throughout their learning process. These experiences take place across a wide range of settings, whether in formal educational institutions or informal learning environments such as museums, science centers, zoos, parks, and other spaces. This study investigated guided school visits to the Dinosaur Museum (Museu dos Dinossauros – MD) at the Federal University of Triângulo Mineiro. Using a qualitative research approach, this paper analyzes the visit of two participants, middle school students from a public school in Uberaba, Minas Gerais, who volunteered to participate in the research. The aim was to identify and explore the emotional responses exhibited by the students during the visit, with a focus on understanding how this setting contributes to the dissemination of scientific knowledge. Methodologically, we employed semi-structured interviews with the participants both before and after the visit, observations and recordings of the visit, audio and video documentation using a GoPro camera, the use of a pulse oximeter to assess physiological responses, and finally, the stimulated recall method to gain deeper insight into the emotional responses triggered by interactions with the exhibits. The data were analyzed in light of literature focusing on emotions and science museums. Among the key findings, consistent with existing research, is that the MD holds significant potential for eliciting emotional responses in visitors, particularly surprise, joy, and anxiety—factors that should be taken into account when training museum guides. Moreover, the museum was also observed to play a role in fostering visitors’ scientific literacy, as it provides opportunities for the public to engage with and discuss relevant scientific topics with guides, allowing them to actively form more informed and critical opinions.

Author Biography

  • Camila Luqueis Rolim, Federal University of Triângulo Mineiro

    Discente do curso de Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Possui grande interesse na educação como ferramenta capaz de desabrochar potências, ministrando aulas de Língua Portuguesa, Redação e Matemática há mais de oito anos a estudantes em situação de vulnerabilidade social de forma voluntária. Além disso, atuou na área de Vice Presidência na Innovare, Consultoria Júnior em Psicologia da UFTM, para melhor desenvolvimento da carreira profissional e das futuras empresas de atuação. Atualmente é membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC - http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/242984), liderado pelo Professor Doutor Pedro Donizete Colombo Junior. Concluiu o primeiro projeto de Iniciação Científica, pela FAPEMIG, com ação em áreas de Educação, Educação Não Formal e espaços extraescolares, com a temática "Museus de Ciências e Emoções: respostas emocionais do público visitantes frente as exposições" com o intuito de promover a divulgação de conhecimento de qualidade ao maior número de indivíduos de Uberaba e região. No presente momento, está executando dois projetos de Iniciação Científica: "Vivências de estudantes no processo de formação para o acolhimento em clínica psicológica: um estudo fenomenológico existencial", liderado pela Profa. Dra. Karin Aparecida Casarini e "Violência entre pares e estratégias de enfrentamento: caracterização e influências do contexto escolar" liderado pela Profa. Dra. Paloma Pegolo de Albuquerque. 

References

ANTONIO, Vanderson Esperidião; COLOMBO, Marilia Majeski; MONTEVERDE, Diana Toledo; MARTINS, Glaciele Moraes; FERNANDES, Juliana José; ASSIS, Marjorie Bauchiglioni de; BATISTA, Rodrigo Siqueira. Neurobiologia das emoções. Archives of Clinical Psychiatry, São Paulo, v.35, n. 2, p. 55-65, 2008.

ARAUJO, Saulo de Freitas. O Nome e a Coisa: Sobre as Origens da Psicologia Como Ciência. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 1220-1248, set./dez. 2021.

BELLOCCHI, Alberto. Methods for Sociological Inquiry on Emotion in Educational Settings. Emotion Review, Austrália, vol. 7, n. 2, p. 1-6, abr. 2014.

CHAIKLIN, Seth; PASQUALINI, Juliana Campregher. A zona de desenvolvimento próximo na análise de Vigotski sobre aprendizagem e ensino. Psicologia em estudo, Maringá, v.16, n. 4, 659-675, out./dez. 2011.

DAMÁSIO, António. O erro de Descartes: emoção, razão e cérebro humano. 1. ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2000. 303p.

EKMAN, Paul. A linguagem das emoções. Tradução Carlos Szlak. São Paulo: Lua de Papel, 2011.

EKMAN, Paul. Emotions revealed: recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life. 1. ed. New York: Times Books, 2003.

FALCÃO, Douglas; GILBERT, John. Método da lembrança estimulada: uma ferramenta de investigação sobre aprendizagem em museus de ciências. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, p. 93-115, 2005.

FALK, John Howard; DIERKING, Lynn Diane. Learning from museums: Visitor experiences and making of meaning. 1. ed. Reino Unido: AltaMira Press, 2000. 288p.

GUSMÃO, Sebastião; SILVEIRA, Roberto Leal; FILHO, Guilherme Cabral. Broca e o nascimento da moderna neurocirurgia. Arquivos de neuropsiquiatria, São Paulo, v. 58, n. 4, p.1149-1152, 2000.

MUSEUM Definition. Extraordinary General Assembly of ICOM. Plataforma ICOM - International Council of Museums. Praga, República Checa: 2022. Disponível em: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ . Acesso em: 19 jun. 2024.

GUILHARDI, Hélio José. Auto-estima, auto-confiança e responsabilidade. In: BRANDÃO, Maria Zilah; CONTE, Fátima Cristina de Souza; MEZZAROBA, Solange Maria Beggiato. Comportamento Humano: Tudo (ou quase tudo) que você gostaria de saber para viver melhor. Santo André: ESETec Editores Associados, 2002. cap. 4, p. 63-98.

KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda. Observar a experiência museal: uma prática dialógica? In: FUNDAÇÃO Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Avaliação e estudos de público de museus e centros de ciência. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 2003. p. 5-21.

MARANDINO, Martha; CONTIER, Diana; NAVAS, Ana Maria; BEZERRA, Alessandra; NEVES, Ana Luisa Cerqueira das Controvérsias em Museus de Ciências: Reflexões e Propostas para Educadores. 1. ed. São Paulo: FEUSP, 2016. 52 p.

PIRES, Sérgio Fernandes Senna. Existem emoções básicas? In: Instituto Brasileiro de Linguagem Corporal. IBRALE - Educação Socioemocional. Brasília, 19 de abril de 2011. Disponível em: https://ibrale.com.br/face-emocoes/ . Acesso em: 19 jun. 2024.

RIBEIRO, Luis Carlos Borges; WINTER, Cecilia Verena Pérez.; MARTINELLI, Agustín Guilhermo; MACEDO NETO, Francisco.; TEIXEIRA, Vicente Paula Antunes. O patrimônio paleontológico como elemento de desenvolvimento social, econômico e cultural: Centro Paleontológico Price e o Museu dos Dinossauros, Peirópolis, Uberaba (MG). In: CARVALHO, Ismar de Souza; GARCIA, Maria Judite; STROHSCHOEN Jr., Oscar; LANA, Cecília Cunha (Org.). Paleontologia: cenários de vida. Paleoclimas. v. 5. Rio de Janeiro: Interciência, 2011. p. 765-774.

RICHARDSON, Roberto Jarry; TAVARES, M. Metodologias qualitativas: teoria e prática. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2015. 408p.

SCALFI, Graziele; MASSARINI, Luisa; GONÇALVES, Waneicy; MARANDINO, Martha. Emoções e Museus de Ciência: Um Estudo com Visitas de Famílias ao Museu de Microbiologia do Instituto Butantan, São Paulo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, v. 22, p. 01–38, jan./dez. 2022.

SILVA, Maria Bethania Moreira Carvalho; COLOMBO JUNIOR, Pedro Donizete. Descortinando o Museu dos Dinossauros: Narrativa Interpretativa Para Além de sua Exposição. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 23, e44582, 2023, p. 1–27.

WAGENSBERG, Jorge. Princípios fundamentais de la museologia científica moderna. Alambique: Didáctica de las Ciência Experimentales, Barcelona, n.26, p.15-19, jun. 2000.

VENTURA, Magda Maria. O estudo de Caso como modalidade de pesquisa. Pedagogia médica, Rio de Janeiro, v.20, n.5, p.383-386, set./out. 2007.

ZANA, Brigitte. History of the museums: The mediadores and scientific education. SISSA - International School for Advanced Studies, Itália, v.4, n.4, p.1-6, dez. 2005.

Published

2025-09-08

How to Cite

ROLIM, Camila Luqueis; FOLADOR, Heloisa Faria; COLOMBO JUNIOR, Pedro Donizete. FOSSILIZED MEMORIES AMID THE AWAKENING OF EMOTIONS AT THE MUSEU DOS DINOSSAUROS. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.2, p. e024009, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.2.8307. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/8307. Acesso em: 6 dec. 2025.