Pesquisas sobre formação continuada do professor-formador e núcleos de significação como metodologia de análise (2003-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8334

Keywords:

Desenvolvimento profissional docente, Estado do conhecimento, Teoria Histórico-Cultural

Abstract

This article is rooted in questions and reflections on the training of teachers who have the role of contributing to the training of other teachers and the scientific field of training and professional development as a space for social, cultural, political and economic markings. The training of teacher educators was taken as the object of study, in close relation with the data analysis methodology called nuclei of meaning. To this end, research of the state of knowledge type was outlined, aiming to map the theses and dissertations related to the training of teacher educators, using the nuclei of meaning as the analysis methodology. The methodological path was outlined considering the bibliographic survey inherent to the state of knowledge. The Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD was chosen as the database for accessing theses and dissertations and the time frame was established from 2003 to 2024, starting from the year of the first scientific production found. The study highlights the complexity of continuing education for teacher trainers and the importance of research that considers the meanings in movement that are produced by subjects in their formative actions/knowledge.

Author Biography

  • Helena de Ornellas Sivieri Pereira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Doutora em Psicologia. Pós-doutora em Educação. Docente do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Lider do Grupo de Pesquisa GPEFORM.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de et al. Reflexões sobre sentido e significado. In: BOCK, Ana Mercês Bahia; GONÇALVES, Maria da Graça (org.). A dimensão subjetiva da realidade. Uma leitura sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2009. p. 54-72.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sérgio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932006000200006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: jan. 2024.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sérgio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Estudos RDPE, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 45, n. 155, p. 56-75, mar. 2015. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742015000100056&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: jan. 2024.

BORBA, Diego dos Santos; VAN DER LAAN, Bernadete Ros Chini. Palavras-chave: convergências e diferenciações entre linguagem natural e a terminologia. Perspectivas em Ciências da Informação, v.17, n.2, p.26-36, abril.2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/jMXXcDb4n6gWgdLnbCNbmVf/abstract/?lang=pt#. Acesso em: jan. 2024.

DEZERTO, Sayuri Masukawa. A dimensão subjetiva da formação de educadores: uma proposta de pesquisa e (trans)formação como unidade dialética. 2021. 355f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - São Paulo: PUCSP, 2021. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24731. Acesso em: jan. 2024.

FERREIRA, Rodnilson Luiz. As significações do formador de formadores sobre a sua atividade profissional no âmbito da formação continuada em serviço. 2018. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores). São Paulo: PUCSP, 2018. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21923. Acesso em: jan. 2024.

GATTI, Bernardete Angelina et. al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

KOHLS-SANTOS, Priscila.; MOROSINI, Marília Costa. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica online, [S. l.], v. 33, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1318. Acesso em: jan. 2024.

LIBÂNEO, José Carlos. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda. (org.). Temas de pedagogia: diálogo entre currículo e didática. 1.ed. São Paulo: Cortez, 2012, v. 1, p. 35-60.

MASUKAWA, Sayuri. O diálogo como estratégia de formação continuada de formadores em serviço. 2016. 266 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) – PUC-SP, São Paulo, 2016. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19530. Acesso em: jan. 2024.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por Escrito, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 154–164, 2014. DOI: 10.15448/2179-8435.2014.2.18875. Acesso em: jan. 2024.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106. Acesso em: jan. de 2024.

SANTOS, Rosemary. A formação de formadores na cibercultura e a atuação docente universitária. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 23, n. 1, p. 153-174, Jan/abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19965. Acesso em: jan. 2024.

VAILLANT, Denise.; MARCELO, Carlos. Las tareas del formador. Málaga: Ediciones Aljibe, s/d.

VAILLANT, Denise. Formação de formadores: estado da prática. Santiago, Chile: Preal, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas. (Vol.II). Madrid: Visor, 2001.

Published

2025-09-08

How to Cite

RODRIGUES, Adriana; PEREIRA, Helena de Ornellas Sivieri. Pesquisas sobre formação continuada do professor-formador e núcleos de significação como metodologia de análise (2003-2024). JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.2, p. e025008, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.2.8334. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/8334. Acesso em: 6 dec. 2025.