THE SENSE OF PLAY IN CHILDREN EDUCATION AND FUNDAMENTAL EDUCATION: AN ANALYSIS ABOUT THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASIS

Authors

  • Claube Camile Soares Lima Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).
  • João Francisco Magno Ribas Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).
  • Raquel Valente de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v0i0.3466

Keywords:

Game. National Common Curriculum Basis. Childhood Education. Fundamental Education.

Abstract

The purpose of this research was to identify the meaning of the Game, which is based on the National Common Curriculum Basis (BNCC), on Early Childhood Education and on the different curricular components of Fundamental Education - initial years and final years. For this, a qualitative documentary analysis was carried out, through which it was verified that in Childhood Education, the Game is considered as a structuring axis for the development of children's learning and skills, and it should be worked through teaching stage. In Fundamental Education, depending on the curricular component, it presents itself as content with an end in itself, as in Physical Education and Art; as a means (methodology) to teach the specific contents of each subject, being present in the skills to be developed by them (Portuguese Language, English Language, Geography, History and Religious Education); or is still absent, as well as in Mathematics and Science. Thus, the culture of the Game, as a social construction, needs to be experienced in a certain time and space, taking into account its importance in the development of the individual during childhood and adolescence, anchored by educational documents such as BNCC, in which determines, guides and guides the pedagogical practices of Basic Education.

Author Biographies

Claube Camile Soares Lima, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Graduada em Pedagogia (UFSM);

Especialista em Educação Física Escolar (UFSM);

Mestre em Educação Física pelo Centro de Educação Física e Desporto da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

João Francisco Magno Ribas, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Pós-doutor pelo Institut Nacional dÉducació Fisica de Catalunya (2009).

Professor associado do Departamento de Desportos Coletivos, do Centro de Educação Física, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Raquel Valente de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Mestranda em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Pesquisadora do Grupo de Estudos Praxiológicos - GEP Brasil.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: DF, 1996.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Segunda versão. Brasília, 2016. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb007_10.pdf>.

______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Terceira versão. Brasília, 2017. Disponível em: <https://web.moderna.com.br/documents/3901628/0/BNCC+-+Material+para+o+professor/01f4c4f9-7774-4e0d-bedb-565635b3294c>.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

KUNZ, E. Brincar e Se-movimentar: tempos e espaços da vida da criança. Ijuí: Unijuí, 2017.

PIMENTEL, A. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 179-195, 2001. ISSN 0100- 1574. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n114/a08n114.pdf>.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa Documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Rio Grande, Ano I, n. 1, p. 01-15, 2009. ISSN 2175-3423. Disponível em: <https://www.rbhcs.com/rbhcs/article/view/6>.

SILVA, W. R.; GUIMARÃES, E. V.; MEDEIROS, I. A. Construção de objetos de conhecimento para aulas de Língua Portuguesa na abordagem do letramento científico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 159-191, 2018. ISSN 1984-6398. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbla/v18n1/1984-6398-rbla-18-01-159.pdf>.

SOCZEK M. E. Os Jogos Cênicos de improvisação e a Escola. out. 2010. Disponível em: <http://educa29.blogspot.com/2010/10/os-jogos-cenicos-de-improvisacao-e.html>. Acesso em: 28 maio. 2018.

TEZANI, T. C. R. O jogo e os processos de aprendizagem e desenvolvimento: aspectos cognitivos e afetivos. Educação em Revista, Marília, v. 7, n. ½. p. 1-16, 2006. ISSN: 1518-7926. Disponível em: .

Published

2019-05-08

How to Cite

LIMA, C. C. S.; RIBAS, J. F. M.; OLIVEIRA, R. V. de. THE SENSE OF PLAY IN CHILDREN EDUCATION AND FUNDAMENTAL EDUCATION: AN ANALYSIS ABOUT THE NATIONAL COMMON CURRICULUM BASIS. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 12, n. 2, p. 73–88, 2019. DOI: 10.18554/rt.v0i0.3466. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/3466. Acesso em: 23 nov. 2024.