Youth and Adult Education and Human Rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i1.5865

Abstract

This article discusses the importance of Youth and Adult Education (YAE) in rescuing the humanity of vulnerable sectors of society based on the theoretical background of Human Rights, liberating education, and national and international documents about YAE. For this intent, the text is divided into five parts: an introduction, in which the problem is presented; in the second section, a picture of school exclusion in contradiction to the right to formal education is presented; in the third section, Human Rights are related to liberating education; in the fourth section, the vision of the State and of sectors of society about to whom Human Rights should be directed is problematized; and, in the fifth section, the UAE's performance in some vulnerable sectors of society is punctuated. In the final considerations, it is considered that diversity cannot continue to be transformed into inequality, and for this, public policies to ensure fundamental rights are urgently needed.

Author Biography

Maria Socorro G. Torquato, Instituto Federal do Mato Grosso (IFMT)

 

Graduação em Ciências Sociais e Política pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (1990), mestrado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2002) e doutorado em educação pela mesma universidade (2015).  Atualmente professora  substituta do Departamento de Ciências Humanas e  Educação  da  Universidade Federal de São Carlos Faculdade, campus Sorocaba.  Autora dos livros: “Ideias educacionais de docentes em escolas estaduais paulistas” e “O ensino médio público e seus educandos: a construção da experiência”.

 

References

BEISIEGEL, Celso de Rui. Estado e educação popular: um estudo sobre a educação de adultos. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1974.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2008.

BRASIL. Ministério da Justiça. Dados sobre população carcerária do Brasil são atualizados. 17 fev. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticias/justica-e-seguranca/2020/02/dados-sobre-populacao-carceraria-do-brasil-sao-atualizados. Acesso em: 2 fev. 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Saraiva, 2005.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

COMPARATO, Fábio K. Fundamentos dos direitos humanos. IEA, 1997. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/anthist/a_pdf/comparato_fundamentos_dh.pdf. Acesso em: 2 fev. 2021.

CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DE ADULTOS (Confintea), 6, 2010, Belém, Brasil. Marco de ação de Belém. Brasília: Unesco; MEC, 2010.

CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO DE ADULTOS (Confintea), 5, 1997, Hamburgo, Alemanha. Declaração de Hamburgo: agenda para o futuro. Brasília: Sesi/Unesco, 1999.

DUBET, François. Sociologia da experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GRACIANO, Mariângela; SCHILLING, Flávia. Educação na prisão: hesitações, limites e possibilidades. Estudos de Sociologia, Araraquara, v.13, n.25, p.111-132, 2008.

IBGE. Agência de notícias. PNAD Contínua 2018: 10% da população concentram 43,1% da massa de rendimentos do país. 16 out. 2019a. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/25700-pnad-continua-2018-10-da-populacao-concentram-43-1-da-massa-de-rendimentos-do-pais. Acesso em: 27 jan. de 2021.

IBGE. No Brasil, cerca de 11 milhões de jovens não estudam e nem trabalham. 29 out. 2019b. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/25801-nem-nem. Acesso em: 15 dez. 2020.

IBGE. IBGE mostra as cores da desigualdade. 11 maio 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/21206-ibge-mostra-as-cores-da-desigualdade. Acesso em: 15 dez. 2020.

INEP. Matrículas na educação de jovens e adultos caem; 3,3 milhões de estudantes na EJA em 2019. 10 fev. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/matriculas-na-educacao-de-jovens-e-adultos-caem-33-milhoes-de-estudantes-na-eja-em-2019. Acesso em: 20 dez. 2020.

POSSAS, Mariana Thorsthensen. Introdução. In: 5o Relatório Nacional sobre os Direitos Humanos no Brasil (2001-2010). São Paulo: NEV-USP, 2012. Disponível em: https://nev.prp.usp.br/wpcontent/uploads/2015/01/down265.pdf. Acesso em: 2 fev. 2021.

RED LATINOAMERICANA DE EDUCACIÓN EN CONTEXTOS DE ENCIERRO (RedLECE). Propuesta preliminar de criterios básicos para su constitución y puesta en funcionamiento. 2006.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Divisão de Educação de Jovens e Adultos. Educação de Jovens e Adultos: princípios e práticas pedagógicas. V. 2, São Paulo: SME/Coped, 2016. 96p.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem, Jomtien, 1990. Brasília: Unesco, 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 2 fev. 2021.

Published

2022-03-09

How to Cite

TORQUATO, M. S. G. Youth and Adult Education and Human Rights. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 1, p. 17–30, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i1.5865. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/5865. Acesso em: 3 jul. 2024.