THE APPLICATION OF HOME EXERCISE IN FEDERAL UNIVERSITIES

Authors

  • Nilda Rosa Nunes Martins Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Ariana de Campos Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i1.5968

Keywords:

Sick leave. Inclusion. Information management.

Abstract

The Home Exercise (HE) applied in higher education consists of leave for health reasons or maternity leave, with the student having the right to compensation for class attendance through home activities according to the legislation. In order to know how HE is practiced within federal universities, surveys were carried out on the functioning of Home Exercise through the application of a questionnaire via the website of the Electronic System of the Citizen Information Service, e-SIC, and specifically within the Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM) through a Google Forms questionnaire where this entire process is handled through a printed form. In analyzing the data, it was observed that in none of the participant universities there is a fully computerized process for HE in a unified system. This study aims to demonstrate the weaknesses and slowness of managing the process in a traditional way and the importance of managing the entire process in digital format, thus promoting efficiency and improvement in management and the effectiveness of the right guaranteed to the student, through a computerized process.

References

AMÂNCIO, MONIQUE GONÇALVES; CASTRO, EVERSON NEY HUTTNER. Reinserção escolar na ótica do educando que esteve em atendimento escolar domiciliar. Saberes Pedagógicos, Criciúma, SC, v. 2, n. 1, p. 127-143, jan-jun. 2018. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/pedag/article/view/3719. Acesso em: 20 ago. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto-lei nº 1.044 de 21 de outubro de 1969. Institui o exercício domiciliar e dá outras providências. Brasília, DF, 21 out. 1969. Este texto não substitui o publicado no D.O.U. de 22.10.1969 e retificado no D.O.U. 11.11.1969. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del1044.htm. Acesso em: 30 out. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. e-SIC-Sistema Eletrônico do Serviço de Informação ao Cidadão. Brasília: Presidência da República, 2020. Disponível em: https://esic.cgu.gov.br/sistema/site/index.aspx. Acesso em: jul. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Brasília, DF, 24 abr. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm. Acesso em: 30 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC/SEESP, 2002a.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer n.º 31/2002 CNE/CEB. Consulta tendo em vista o artigo 24, inciso VI e o artigo 47, § 3º da LDB. Brasília, DF, 2002b.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer n.º CEB 6/98. Entendimento a respeito da vigência do Decreto-Lei nº 1044/69, que dispõe sobre o tratamento excepcional para os portadores de afecções. Brasília, DF, 23 abr. 1998a.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 6.202 de 17 de abril de 1975. Institui à estudante em estado de gestação o regime de exercício domiciliar. Brasília, DF, 17 abr. 1975. Este texto não substitui o publicado no DOU de 17.4.1975. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1970-1979/l6202.htm. Acesso em: 11 dez. 2020.

ESTEVES, CLÁUDIA. Pedagogia hospitalar: um breve histórico. Revista EducarFCE, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 63, 2016. Disponível em: https://www.fce.edu.br/pdf/EDUCAR-FCE-2ED-VOL1-28.07.2016-V4.pdf. Acesso em: 23 out. 2019.

LACERDA, ANA NERE DE. Indícios de estresse, ansiedade e depressão em estudantes universitários. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2015. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/12965. Acesso em: 18 set. 2020.

MAITO, VIVIANE PEREIRA. Atendimento pedagógico domiciliar: do direito à qualidade. In: SEMINARIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, 4., 2017; SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE, 6., 2017, Curitiba. [Anais eletrônicos...]. Curitiba: PUCPR, 2017. p. 25004-25014. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25500_13839.pdf. Acesso em: 18 ago. 2019.

MOREIRA, GERALDO EUSTÁQUIO; SALLA, HELMA. O Atendimento pedagógico domiciliar de alunos que não podem frequentar fisicamente a escola por motivos de saúde: revisão sistemática das investigações realizadas entre 2002 e 2015. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 31, n. 60, p.119-137, jan./mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/26680/pdf. Acesso em: 27 nov. 2019.

SOUZA, ANA CRISTINA SOARES de. A prática pedagógica no ambiente hospitalar: um estudo de caso no HULW. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/2559/1/ACSS21062017.pdf Acesso em: 19 out. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO. Resolução nº 10, de 27/11/12, do CONSU. Uberaba, MG: UFTM, 2012. Disponível em: https://sistemas.uftm.edu.br/integrado/sistemas/pub/publicacao.html?secao=32&publicacao=210. Acesso em: 16 ago. 2019.

Published

2022-04-19

How to Cite

MARTINS, N. R. N.; CAMPOS, A. de. THE APPLICATION OF HOME EXERCISE IN FEDERAL UNIVERSITIES. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 1, p. 59–76, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i1.5968. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/5968. Acesso em: 22 jul. 2024.