Projeto Geoparque Uberaba – Terra de Gigantes

impactos sobre a comunidade escolar

Authors

  • Thiago Henrique Azevedo Tosta Faculdade Venda Nova do Imigrante

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.5997

Keywords:

Geopark. Uberaba. Espaço não formal de ensino.

Abstract

Through Geoparks, UNESCO aims to preserve places of extreme scientific, cultural and ecological importance. The main objective of this work was to discuss the positive impacts of the Geopark project Uberaba – Terra de Gigantes on the school community in the municipality of Uberaba and region. The methodological procedure used was bibliographical research based on experiences of other geoparks around the world, in addition to the benefits of learning in non-formal learning spaces and potential for the formation of students. The educational possibilities offer by a Geopark are wide and without age restrictions, comprising all basic education. A partnership with academy can make the information process more effective. In addition to educational reflections, socio-environmental and ecological understanding can also be discussed in visits to places like this one. The Araripe Geopark is a space of excellence in dissemination of geoscience knowledge, which can be used by the Uberaba project as an example. The connection of the local community can be the gateway to development enthusiasm of scientific practice and formation, not only a more critical society, but also a generation of researchers and science enthusiasts.

References

BRITO, L. S. M.; PERINOTTO, A. R. C. Difusão da Ciência no Geopark Araripe, Ceará, Brasil. Anuário do Instituto de Geociências – UFRJ. v.35, n.1, p. 42-48, 2012.

CATANA, M. M.; BRILHA, J. B. The Role of UNESCO Global Geoparks in Promoting Geosciences Education for Sustainability. Geoheritage. v.12, n.1, p. 1-10, 2020.

FERREIRA, C. L. Os “dinossauros” como marcas patêmicas: A relação museu/escola na comunidade rural de Peirópolis, município de Uberaba/MG. 2016. 151 f. Mestrado (Programa de Pós-graduação em Educação) - Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, 2016.

GUIMARÃES, M.; VASCONCELLOS, M. das M. N. Relações entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. Educar, Curitiba, v.27, p. 147-162, 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo escolar – sinopse. Disponível em <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/uberaba/pesquisa/13/0>, Acesso em: 23 nov. 2021.

MELLO, F. T.; MELLO, L. H. C.; TORELLO, M. B. F. A paleontologia na educação infantil: alfabetizando e construindo o conhecimento. Ciência & Educação. v.11, n.3, p. 395-410, 2005.

OLIVA, E. Ensino da Paleontologia em espaços não formais. Mestrado em Paleontologia. 2018. 117 f. Mestrado (Mestrado em Paleontologia) - Universidade de Évora, Évora, Portugal, 2018.

PREFEITURA MUNICIPAL DE UBERABA. Projeto Geopark Uberaba – Terra de Gigantes será apresentado aos profissionais da Educação por meio de live. Disponível em: <http://www.uberaba.mg.gov.br/portal/conteudo,51699>, Acesso em: 23 nov. 2021.

QUARESMA R. L. S.; CISNEROS J. C. O Parque Floresta Fóssil do Rio Poti como ferramenta para o ensino de paleontologia e educação ambiental. Terrae. v.10, n.1-2, p. 47-55, 2013.

SALVETTI, R. A. P. As unidades de conservação e os geoparques no contexto da educação ambiental. Revista de Ensino de Ciências e Matemática. v.11, n.2, p. 1-10, 2020.

SILVA, C. N.; COSENZA, A. Paleontologia e Educação Ambiental: possibilidades e desafios para o ensino e a justiça ambiental. In: X ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 2019, São Cristóvão. Universidade Federal de Sergipe, 2019.

SILVA, C. N.; RODRIGUES, A. C. A Paleontologia em Minas Gerais: turismo, conflitos socioambientais e Educação Ambiental. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019, Natal. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.

SILVA, C. N.; CONSENZA, A. Os sítios paleontológicos como possibilidades para a Educação Ambiental, a ecologia política e a decolonialidade. In: AMARO, I; SANGENIS, L. F. C. (Orgs.). Direito à vida, direito à educação em tempos de pandemia. v.2. Petrópolis: ANPED, 2021. cap. 10, p. 141-152.

TAPIA, J. A. A motivação na sala de aula. São Paulo: Loyola, 2001.

UNESCO Global Geoparks. ARARIPE UNESCO GLOBAL GEOPARK. Disponível em: <https://en.unesco.org/global-geoparks/araripe>, Acesso em: 23 nov. 2021.

UNESCO Global Geoparks. UNESCO Global Geoparks (UGGp). Disponível em: <https://en.unesco.org/global-geoparks/list>, Acesso em: 23 nov. 2021.

XAVIER, D. A. L.; LUZ, P. C. S. Dificuldades enfrentadas pelos professores para realizar atividades de educação ambiental em espaços não formais. Margens. v.9, n.12, p. 290-311, 2016.

ZOUROS, N. The European Geoparks Network. Geological heritage protection and local development. Episodes, v.27, n.3, p. 165-171, 2004.

Published

2023-05-26

How to Cite

AZEVEDO TOSTA, T. H. Projeto Geoparque Uberaba – Terra de Gigantes: impactos sobre a comunidade escolar. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 1–11, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.5997. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/5997. Acesso em: 20 may. 2024.