DISCURSIVE ANALYSIS OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' PRODUCTIONS
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i3.6003Keywords:
Discursive Analysis. Reading. Writing. Authorship.Abstract
The purpose of this article is to conduct a discursive analysis of the productions of elementary school students to understand how they interpret the texts given to read, and seek whether or not there are regular reading practices in their essays. This article also concludes with an understanding of how students comprehend reading and writing assignments. The productions analyzed in this article compose the results of my master's research for Profletras at UFTM, which were collected during a reading project associated with the study of multiple languages that intended to promote reading and motivate students towards writing. The theoretical basis for this article is composed by Possenti (2002), Bakhtin (2003), Geraldi (1997), and Foucault (1988). After completing the analysis, it was possible to conclude that there was dialogue and action by the students who read, interpreted, positioned, and left clues about their subjective constitution with authorship evidence.
References
AZEVEDO, R. Você diz que sabe muito, borboleta sabe mais!. São Paulo: Moderna, 2007.
BANDEIRA, M. Berimbau e outros poemas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
BANDEIRA, M. Palavras de encantamento. São Paulo: Moderna, 2001.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a infância. São Paulo: Planeta, 2003.
BILAC, O. Palavras de encantamento. São Paulo: Moderna, 2001.
CANTON, K. Poema para dali. São Paulo: Nova Escola, 2007. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/7285/poema-pra-dali>. Acesso em 11 de fev. 2020.
CAPARELLI, S. Come vento. Porto Alegre: L&PM, 1988.
JOSÉ, E. E sempre era uma vez. São Paulo: Escala Educacional, 2008.
JOSÉ, E. Palavras de encantamento. São Paulo: Moderna, 2001.
ELZIRIK, M. F. & COMERLATO, D. A escola invisível: jogos de poder, saber, verdade, Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2004.
FOUCAULT, W. El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociologia. V.2, n.3, p.3-20, jul./set. 1988.
GALEANO, E. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM, 1991. p.121.
GERALDI, W. Portos de passagem. São Paulo. Martins Fontes, 1997.
GULLAR, F. Palavras de encantamento. São Paulo: Moderna, 2001.
LEMINSKI, P. Na onda dos versos. São Paulo: Ática, 2003.
MEIRELES, C. Poesia completa. 4 ed. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1993.
MIGUEZ, F. Paisagens brasileiras. São Paulo: DCL, 2003.
MORAES, V. A arca de noé. São Paulo: Companhia das letrinhas, 2004.
PAES, J. P. Poemas para brincar. São Paulo: Ática, 1991.
PESSOA, F. O almirante louco. São Paulo: Comboio de Corda, 2007.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.
POSSENTI, S. Indícios de autoria. In: Perspectiva 20 (1). Expressando a língua portuguesa e seu ensino. Florianópolis: Editora da UFSC, 2002. pp.104-123.
QUINTANA, M. Palavras de encantamento. São Paulo: Moderna, 2001.
ROCHA, R. Quem tem medo de dizer não? São Paulo: Salamandra, 2012.
ZIGG, I. Eu hein!: canção e ilustração gótica aterrorizante. São Paulo: Nova Escola, 2007. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/3184/eu-hein>. Acesso em 11 fev. 2020.
ZISKIND, H. O elefante e a joaninha. São Paulo, 2011. (Álbum).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.