Pedagogical Planning and Child Education

How the teacher defines what to teach to children

Authors

  • Danielle Evangelista Secretaria de Estado de Educação

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i3.6134

Keywords:

Childhood Education, Pedagogical planning, Curriculum

Abstract

This paper synthesizes elements of the research accomplished in the post-graduate program and developed in a public school of early childhood education of the Education Department of the Federal District, located in the Administrative Region of Santa Maria - Brasília/Federal District. The research focused on issues related to pedagogical planning using a qualitative perspective. The research had the main objective of reflecting on the criteria used by teachers to select what will be taught in the classrooms of Early Childhood Schools, thereafter, to identify the criteria that the kindergarten teachers use to define it. The procedures in line with the objectives sought included observation of the moments of elaboration of the pedagogical plans by the teachers, non-standardized interviews with the participating teachers, and participatory observations in two classes of the school. The reflections made by José Gimeno Sacristán and Luciana Esmeralda Ostetto constituted the reference for this research. From a qualitative analysis of the data obtained through thematic categories, when teachers define what they will teach to children in early childhood schools, they use criteria based on commemorative dates, in the spaces used in the school, in themes, in the areas of knowledge and respective contents.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Propostas Pedagógicas e Currículo em Educação Infantil: um diagnóstico e a construção de uma metodologia de análise. Brasília: MEC/SEF/DPEF/COEDI, 1996.

CHAVES, Marta. Intervenções pedagógicas e promoção da aprendizagem da criança: contribuições da Psicologia Histórico - Cultural. In: FAUSTINO, Rosangela Célia; CHAVES, Marta; BARROCO, Sonia Mari Shima. Intervenções Pedagógicas na educação escolar indígena: Contribuições da Teoria Histórico Cultural. Maringá: Eduem, 2008. p. 75-89.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Currículo em movimento da educação básica: educação infantil. Brasília, DF: SEEDF, 2018.

FUSARI, José Cerchi. O planejamento da educação escolar: subsídios para ação-reflexão-ação. São Paulo: SE/COGESP, 1989.

FUSARI. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Idéias n. 8. São Paulo: FDE, 1998. p. 44-53.

KUHLMANN JR.; Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, n. 14, São Paulo, p. 5-18, mai-ago, 2000.

KUHLMANN JR. Educação Infantil e Currículo. In: FARIA, Ana Lúcia; PALHARES, Marina (orgs.). Educação Infantil pós-LDB. Campinas: Autores Associados, 2003.

OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágio. Campinas: Papirus, 2000.

PEDRA, José Alberto. Currículo e Conhecimento: níveis de seleção de conteúdos. Em Aberto, ano 12, n. 58, Brasília, p. 30 - 37, abr-jun. 1993.

PRESTES, Zoia Ribeiro. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Repercussões no campo educacional. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOUSA, Maria de Fátima Guerra de. Para além de coelhos e corações: reflexões sobre a prática pedagógica do educador infantil. Linhas Críticas, v. 6, n.10, Brasília, p. 95-110, jan-jun. 2000.

Published

2023-03-23

How to Cite

EVANGELISTA, D. Pedagogical Planning and Child Education: How the teacher defines what to teach to children. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 3, p. 140–153, 2023. DOI: 10.18554/rt.v15i3.6134. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6134. Acesso em: 3 jul. 2024.