Formação inicial de professores

desafios de estudantes dos cursos de licenciatura do IFMT - Campus Confresa

Authors

  • Gisllaynne Rayanne Borges Coelho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT
  • Jéssica de Oliveira Andrade Borges Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT
  • Ana Cláudia Tasinaffo Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6179

Keywords:

Difficulties. Teacher Training. Licensee Profile.

Abstract

The offer of vacancies for initial teacher training courses in Brazil has had a significant growth, in addition to reaching several municipalities in the interior of the country due to the creation of new Universities and Federal Institutes. The present text is the result of a study that aimed to analyze the motivations and difficulties encountered by undergraduate students at IFMT Campus Confresa, and the possible relationships with training in Basic Education or the time from completing High School to entering Higher Education. For the development of the work, a qualitative and exploratory research was carried out with 41 students, the data were obtained through the application of an electronic form consisting of 14 closed questions in the months of October and November 2020. The difficulties listed are: late entry, taking more than five years to enter Higher Education, not having the opportunity to leave their city to study for a degree, and others responded that they had to choose work before studying. With the analysis of the answers, it was possible to perceive that the subjects associate the higher education with the improvement in the quality of life and that, after the conclusion of the course, new opportunities should arise.

Author Biographies

Gisllaynne Rayanne Borges Coelho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

He holds a degree in Biology from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (2021). He was a fellow of the pedagogical residency program (2020-2021).

Jéssica de Oliveira Andrade Borges, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

Master's Student of the Graduate Program in Teaching (PPGEn-IFMT-UNIC - 2021). Graduated in Natural Sciences with specialization in Chemistry (IFMT). Specialist in Science Teaching (IFMT). Professor at the Department of Education of the State of Mato Grosso.

Ana Cláudia Tasinaffo Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

PhD in Science and Mathematics Education by the Amazon Network in Science Education REAMEC. (2018). He is a Permanent Lecturer in the Graduate Program in Teaching (PPGEn - IFMT). Member of the Research Group (GPEnCiMa).

References

ALVES, Wanderson Ferreira. A Formação de Professores e as Teorias do Saber Docente: contexto e desafios. Educação e Pesquisa. Vol. 33, n.2 São Paulo. May/aug 2007. Universidade Federal do Goiás. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v33n2/a06v33n2.pdf. Acesso 01 de novembro, 2021.

BRASIL. Decreto-lei n° 6093, 24 de abril de 2007. Presidência da República, Casa Civil, Brasília, DF, capítulo 1. 2007

BRASIL. Decreto-lei nº 7.031-A, de 6 de setembro de 1878. Coleção de Leis do Império do Brasil, Brasília, DF, v. 711, vol. 1. 1878

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Censo da Educação Superior 2019. INEP, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf. Acesso 01 de novembro, 2021.

BRASIL. Expansão da Rede Federal. Ministério da Educação MEC. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec-programas-e-acoes/expansao-da-rede-federal. Acesso em 29 de novembro, 2021.

BOGDAN, Robert, BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

DINIZ-PEREIRA, J. E. O ovo ou a Galinha: a Crise da Profissão Docente e a Aparente Falta de Perspectiva para a Educação Brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 230, p. 34-51, jan./abr., 2011. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/541/524. Acesso 01 de novembro, 2021.

DUARTE, Pedro, MOREIRA, Ana Isabel. Epistemologia na Profissão Docente; a Perspectiva dos Professores em Formação Sobre Formação Inicial, Supervisão Pedagógica e Identidade Profissional. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. esp. n. 3, p. 196 a 1994, dez, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11324/7810. Acesso 01 de novembro, 2021.

IBGE. Educação 2019. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2019 (Pnad Contínua). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Rio de Janeiro. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em 21 de outubro de 2021.

_____. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Conheça o perfil dos professores brasileiros - 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/institucional/conheca-o-perfil-dos-professores-brasileiros. Acesso 01 de novembro, 2021.

GATTI, Bernadete A. Formação de Professores no Brasil: Características e Problemas. Pág.: 1356. Edu. Soc. Vol. 31. No 113 Campinas Oct/ Dec. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302010000400016. Acesso em: 16 out. 2020.

GATTI, B.A.; BARRETO, E.S.S. Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social. Brasília, DF: UNESCO, 2009. (Relatório de pesquisa).

JARDILINO, José Rubens Lima, OLIVERI, Andressa Maris Rezende, SAMPAIO, Ana Maria, Mendes. Formação de Professores e Profissão Docente: O Estado do Conhecimento da Pesquisa em Formação na Região dos Inconfidentes – MG. Revista Unoeste Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, p. 10 – 26 jan/dez 2020. DOI: 10.5747/ch. 2020. v17. h4. Disponível em: http://revistas.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3641/3073

LISITA, V. ROSA; D. LIPOVETSKY, N. Formação de Professores e Pesquisa: uma Relação Possível? In. ANDRÉ, M. (Org.) O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5 ed. Campinas: Papirus, 2006, p. 107- 128.Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5284/3481. Acesso em: 16 out. 2020.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, n.8, p. 7-22, 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 16 out. 2020.

MELLO, Guiomar Namo. Formação Inicial de Professores Para a Educação Básica. São Paulo Perspectiva. Vol. 14, n 1. São Paulo Jan/Mar. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-88392000000100012&script=sci_arttext. Acesso em: 10 nov. 2020.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da Docência: Algumas Contribuições de L. S. Shulman. Santa Maria. v. 29, n. 2, p. 33- 49 , 2004. Educação. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em: 16 out. 2020.

NÓVOA, António. Os Professores e sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n.3, e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v44n3/2175-6236-edreal-44-03-e84910.pdf. Acesso em: 16 out. 2020.

OLIVEIRA, I. N. et al. Avaliação das Percepções e Expectativas de Bacharelandos em Biologia: Perfil e Regulamentação Profissional. Estudos em Avaliação Educacional, v.18, n.36, jan./abr. 2007. P.167-180.Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/eae/article/view/2105. Acesso em 21 de outubro de 2021.

OLIVEIRA, Sonia Maria Soares de, ALVES, Carlos Diogo Mendonça de. Formação de Professores em Tempos de Retrocesso: o que dizem os documentos oficiais? Brazilian Journal of Development. Curitiba. V. 7, n. 1, p.141 - 152. Jan.2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/22512/18020. Acesso em 21 de outubro de 2021.

OLIVEIRA, Ricardo Castro; GOIS, Jackson. Motivação para permanência e êxito dos licenciandos em química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 999-1018, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p999-1018.id669. Acesso em: 1 nov. 2021. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669.

PIMENTA, Selma Garrido Formação de Professores – Saberes da Docência e a Identidade do Professor. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, vol. 22, n.2, p 72 a 89, jul./ dez. 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33579. Acesso em: 22 out. 2020.

TARDIF, Maurice, RAYMOND, Danielle. Saberes, Tempo e Aprendizagem do Trabalho no Magistério. Educação e Sociedade, ano XXI, n° 73 Dez/2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf. Acesso em 21 de outubro de 2021.

TORRES, Julio Cesar; PAGOTTO, Maria Dalva Silva. Perfil socioeconômico de alunos de licenciatura: alguns apontamentos. II Congresso Nacional de Formação de Professores, XII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. São Paulo: UNESP, 2014. p. 8045-8056. Acesso em 01 de novembro, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/141644. Acesso em 21 de outubro de 2021.

ZANETTE. M. S. Pesquisa Qualitativa, no Contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 65, p. 149-166, jul./set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n65/0104-4060-er-65-00149.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020.

Published

2023-05-26

How to Cite

BORGES COELHO, G. R. .; DE OLIVEIRA ANDRADE BORGES, J.; TASINAFFO ALVES, A. C. Formação inicial de professores: desafios de estudantes dos cursos de licenciatura do IFMT - Campus Confresa. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 12–27, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6179. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6179. Acesso em: 20 may. 2024.