TEACHING WRITING IN DIGITAL CULTURE IN PORTUGUESE LANGUAGE CLASSES DURING COVID-19.
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6278Keywords:
WRITING. PORTUGUESE LANGUAGE. TEACHERS.Abstract
The research project has the general objective of presenting teachers' perceptions about the teaching of writing in Portuguese language classes during the pandemic in order to present some reflections on how teachers needed to adapt activities to the context of remote teaching in line with the skills established by the National Curricular Common Base (BNCC). The research will be developed in a public school in Uberaba - MG. We started, initially, with the following question: how did the activity of written production of texts take place in the pandemic period and in remote teaching for the development of activities in the classroom? What resources were used by teachers for writing practices? How do teachers analyze this moment in their training as educators?
References
BANNELL, R.; DUARTE, R.; CARVALHO, M. C.; PISCHETOLA, M.; MARAFON, G.; CAMPOS, G. H. B. de. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis/Rio de Janeiro: Vozes/PUC-Rio, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica (SEB). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/ SEB, 2018.
BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Jornal da Universidade (UFRGS). Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/ Acesso em jun 2022.
COSTA, R. C.; SILVA, R.; VILAÇA, M. L. C. A Evolução e revolução da escrita: um estudo comparativo. Cadernos do CNLF, Vol. XVII, n. 11. Rio de Janeiro: CIFEFIL, 2013.
DERING, R. O.; SILVA, E. Cinco (im)possiblidades para a formação de leitores no ambiente escolar público. Revista Água Viva, v. 2, n. 1, 18 jan. 2017.
DESMURGET, M. A fábrica de cretinos digitais. Os perigos das telas para nossas crianças. São Paulo: Vestígio, 2021.
GAROFALO, D. O que esperar da educação pós pandemia? Disponível em:
https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/debora-garofalo/2020/05/13/o-que-esperar-daeducacao-pos-pandemia.htm. Acesso em: 22 mar. 2022.
HONORATO, H. G.; MARCELINO, A. C. K. A arte de ensinar e a pandemia covid-19: a visão dos professores. Revista Diálogos em Educação, v. 1, n. 1, janeiro-junho, 2020.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 Jun. 2022.
MARCUSCHI, L.A.; XAVIER, A. C. Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
NÓVOA. A. Formação de professores em tempo de pandemia. Youtube. Jun. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ef3YQcbERiM. Acesso em: jun. 2022.
PALÚ, Janete, Jenerton Arlan Schütz, Leandro Mayer, Desafios da educação em tempos de pandemia. (Org.) Cruz Alta: Ilustração, 2020.
PEDRÓ, F. A tecnologia e a transformação da educação. Tradução: Maria Alicia Manzone Rossi. Fundação Santillana, 2016.
SANTOS, W. L.; FERRETE, A. A. S. S.; ALVES, M. M. S. A produção do conhecimento sobre Facebook e educação no portal de periódicos da CAPES: relatos de experiências docentes. Revista Exitus. Santarém, v. 10, p. 01-28. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index
TERRA, E. Leitura e escrita na era digital. Disponível em: https://www.ernaniterra.com.br/leitura-e-escrita-na-era-digital/ Acesso em: 21 Maio 2022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.