PERSPECTIVES FOR TEACHING HISTORY IN HIGH SCHOOLS IN WALDORF SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6334Keywords:
Professor perspective. Waldorf Pedagogy. Rudolf Steiner. History teaching. Teaching practices.Abstract
This paper is a documental analysis, from a phenomenological perspective, on the pedagogical proposals regarding the History teaching in Waldorf High Schools present in periodicals of the Brazilian Waldorf Schools Federation. Our objective was to comprehend the perspectives from those professors, journals authors, about History teaching in High Schools. As a result of the research, we highlighted symptoms of healthy practices through student’s construction of freedom and autonomy, which generates estrangement and other possible paths for History teaching, characterized by being traditional, instructional, focused on content and universities entrance exams.
References
BACH JUNIOR, Jonas. A pedagogia Waldorf como educação para a liberdade: reflexões a partir de um possível diálogo entre Paulo Freire e Rudolf Steiner. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná, 2012.
BACH JUNIOR, Jonas. Fenomenologia de Goethe e educação: a filosofia da educação de Steiner. Curitiba: Lohengrin, 2019.
BARTONICZEK, Andre. A imagem é a realidade: conteúdo imagético no ensino médio a partir do exemplo do ensino de história. Periódico da Federação das Escolas Waldorf no Brasil, n. 38, p. 17-32, abr. 2008.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Método de ensino. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. (Org.). Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, 32 (93), 2018.
COSTA, Elaine M. G. da. Saúde na educação: indícios de congruência entre salutogênese e Pedagogia Waldorf. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Sorocaba, 2017.
LINDENBERG, Christoph. Algumas ideias para o ensino de história. Tradução de Monica von Beckedorff. Periódico da Federação das Escolas Waldorf no Brasil, n. 8, p. 7-12, abr. 2003.
MUNHOZ JUNIOR, Irceu. A aula de História e a educação para a liberdade: um estudo sobre a prática pedagógica de História e a educação para liberdade. Periódico da Federação das Escolas Waldorf no Brasil, n. 51, p. 34-36, mar. 2011.
RÖHR, Ferdinand. Reflexões em torno de um possível objeto epistêmico próprio da Educação. Pro-Posições, v. 18, n. 1 (52), jan./abr. 2007.
RÜSEN, Jörn. A didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR, v. 1, n. 2, p. 7-16, jul-dez, 2006.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O historiador e a pesquisa em educação histórica. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 74, p. 35-53, mar./abr. 2019.
STEINER, Rudolf. A filosofia da liberdade: fundamentos para uma filosofia moderna: resultados com base na observação pensante, segundo método das ciências naturais. São Paulo: Antroposófica, 2000.
STEINER, Rudolf. Geschichtliche Symptomatologie. Dornach (Suíça): Rudolf Steiner Verlag, 1982.
STEINER, Rudolf. O método cognitivo de Goethe: linhas básicas para uma
gnosiologia da cosmovisão goethiana. São Paulo: Antroposófica, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.