PERSPECTIVES FOR TEACHING HISTORY IN HIGH SCHOOLS IN WALDORF SCHOOLS

Authors

  • Henrique Costa Garcia Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Jonas Bach Junior UFTM

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6334

Keywords:

Professor perspective. Waldorf Pedagogy. Rudolf Steiner. History teaching. Teaching practices.

Abstract

This paper is a documental analysis, from a phenomenological perspective, on the pedagogical proposals regarding the History teaching in Waldorf High Schools present in periodicals of the Brazilian Waldorf Schools Federation. Our objective was to comprehend the perspectives from those professors, journals authors, about History teaching in High Schools. As a result of the research, we highlighted symptoms of healthy practices through student’s construction of freedom and autonomy, which generates estrangement and other possible paths for History teaching, characterized by being traditional, instructional, focused on content and universities entrance exams.

Author Biographies

Henrique Costa Garcia, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Mestre em Educação (UFTM). Bacharel e licenciado em História (Unesp-Franca). Professor no Centro Paula Souza.

Jonas Bach Junior, UFTM

Pós-doutorado em Educação (Unicamp). Doutorado em Educação (UFPR / Alanus Hochschule). Mestrado em Educação (UFPR). Professor adjunto da UFTM. Bacharel em comunicação social e licenciado em Filosofia.

References

BACH JUNIOR, Jonas. A pedagogia Waldorf como educação para a liberdade: reflexões a partir de um possível diálogo entre Paulo Freire e Rudolf Steiner. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná, 2012.

BACH JUNIOR, Jonas. Fenomenologia de Goethe e educação: a filosofia da educação de Steiner. Curitiba: Lohengrin, 2019.

BARTONICZEK, Andre. A imagem é a realidade: conteúdo imagético no ensino médio a partir do exemplo do ensino de história. Periódico da Federação das Escolas Waldorf no Brasil, n. 38, p. 17-32, abr. 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Método de ensino. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. (Org.). Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, 32 (93), 2018.

COSTA, Elaine M. G. da. Saúde na educação: indícios de congruência entre salutogênese e Pedagogia Waldorf. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Sorocaba, 2017.

LINDENBERG, Christoph. Algumas ideias para o ensino de história. Tradução de Monica von Beckedorff. Periódico da Federação das Escolas Waldorf no Brasil, n. 8, p. 7-12, abr. 2003.

MUNHOZ JUNIOR, Irceu. A aula de História e a educação para a liberdade: um estudo sobre a prática pedagógica de História e a educação para liberdade. Periódico da Federação das Escolas Waldorf no Brasil, n. 51, p. 34-36, mar. 2011.

RÖHR, Ferdinand. Reflexões em torno de um possível objeto epistêmico próprio da Educação. Pro-Posições, v. 18, n. 1 (52), jan./abr. 2007.

RÜSEN, Jörn. A didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR, v. 1, n. 2, p. 7-16, jul-dez, 2006.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O historiador e a pesquisa em educação histórica. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 74, p. 35-53, mar./abr. 2019.

STEINER, Rudolf. A filosofia da liberdade: fundamentos para uma filosofia moderna: resultados com base na observação pensante, segundo método das ciências naturais. São Paulo: Antroposófica, 2000.

STEINER, Rudolf. Geschichtliche Symptomatologie. Dornach (Suíça): Rudolf Steiner Verlag, 1982.

STEINER, Rudolf. O método cognitivo de Goethe: linhas básicas para uma

gnosiologia da cosmovisão goethiana. São Paulo: Antroposófica, 2004.

Published

2022-08-12

How to Cite

GARCIA, H. C.; BACH JUNIOR, J. PERSPECTIVES FOR TEACHING HISTORY IN HIGH SCHOOLS IN WALDORF SCHOOLS. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 212–224, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6334. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6334. Acesso em: 24 nov. 2024.