LEARNING OBJECTS IN THE TEACHING OF MATHEMATICS

THE STATE OF KNOWLEDGE IN THE PERIOD FROM 2013 TO 2018

Authors

  • Marilene Ribeiro Resende Universidade de Uberaba
  • Esder Limírio Brigagão Escola Estadual Santa Terezinha

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i3.6375

Keywords:

Learning Objects. Basic Education. Mathematics Teaching.

Abstract

Technologies and virtual environments are part of our students' daily lives and there is an effort to incorporate them into pedagogical practices. In the context of technological innovations, since the beginning of the 21st century, the so-called Learning Objects (LO), dynamic, interactive, and reusable digital resources developed for educational purposes have emerged. In this context, this article, the result of research of the “State of Knowledge”, aims to map academic works that deal with the teaching-learning process of Mathematics with the use of Learning Objects, from 2013 to 2018, in education. basic. Among the results, it can be said that these works are being carried out, mostly, in professional master's degrees, with the objective of creating and/or applying Learning Objects, linked to algebra and geometry topics, more focused on high school education. than for elementary education. The LOs, according to the selected works, contributed to a more dynamic pedagogical practice, which values ??the students' prior knowledge, collective work and, mainly, investigation. However, there are still marks of optimistic, deterministic and instrumental views of the LOs, which cannot be sustained without considering the objective conditions in which the pedagogical practices are carried out.

Author Biographies

Marilene Ribeiro Resende, Universidade de Uberaba

Possui Licenciatura em Matemática - Faculdades Integradas Santo Tomas de Aquino (1973), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1991) e doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2007). Atualmente é professora titular da Universidade de Uberaba, na graduação e na pós-graduação (Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado), integrando a Linha de Pesquisa "Desenvolvimento Profissional, Trabalho Docente e Processo de Ensino-Aprendizagem".Vice líder dos Grupos de Pesquisa "Desenvolvimento profissional e trabalho docente na contemporaneidade - Uniube" e "GEPIDE/ Grupo de Estudos e Pesquisas em Instrução, Desenvolvimento e Educação - Uniube" e membro do Grupo Desenvolvimento Profissional Docente e Representações Sociais  GEPRESPE" , cadastrados no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Membro do Comitê Científico da Anped (2014-2017). Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da UNIUBE (desde 2008). Atua como editora da Revista Profissão Docente (desde 2018), ligada ao PPGE/Uniube. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa, desde 2008. Membro da REED/Rede (Internacional) de Estudos sobre Educação. Membro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação (ANPEd) e da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM.

Esder Limírio Brigagão, Escola Estadual Santa Terezinha

Possui formação em Administração de Empresas pela Faculdade de Ciências Econômicas do Triângulo Mineiro (1998), Licenciatura Plena em Matemática pela UNIFRAN ( 2011 ). Especialista em Docência no Ensino Superior pelo Instituto Passo 1 de Ensino. ( 2010 ). Mestre em Educação (UNIUBE). Professor na rede Estadual de ensino

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Published

2023-03-23

How to Cite

RIBEIRO RESENDE, M.; LIMÍRIO BRIGAGÃO, E. LEARNING OBJECTS IN THE TEACHING OF MATHEMATICS : THE STATE OF KNOWLEDGE IN THE PERIOD FROM 2013 TO 2018. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 3, p. 1–21, 2023. DOI: 10.18554/rt.v15i3.6375. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6375. Acesso em: 3 jul. 2024.