Educação ambiental e artes

um estudo sobre dissertações no Brasil (1981-2019)

Authors

  • Richard Almeida Universidade Estadual Paulista - Unesp Rio Claro - SP
  • Luiz Carlos Santana Universidade Estadual Paulista - Unesp

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15iEsp.6523

Keywords:

Educação Ambiental, Artes, Estado da arte

Abstract

This article is the result of a qualitative research, of the state-of-the-art type, developed within the scope of the EArte project. In this project, a group of researchers has investigated the production of studies on Environmental Education in specific areas of knowledge. The objective of the research was to identify and analyze dissertations on Environmental Education developed in graduate programs in Arts. The analysis carried out here sought to identify themes, methodological theoretical frameworks and research questions in these productions. The documental corpus consists of five dissertations selected from the database of the EArte Project, which were analyzed based on Bardin's (2011) theoretical-methodological framework – content analysis. The investigation showed that the research questions of the productions are aimed at understanding how the Arts can contribute to the educational process of EE. As for the theoretical references, we noticed the significant presence of authors of critical theory. On the themes of the productions, we identified reports of practices in Environmental Education and an approach focused on sustainable development. This article seeks to corroborate the process of consolidation of the field of research on EE and its interface with research produced on this topic in the area of ??knowledge of Arts.

 

Author Biography

Luiz Carlos Santana, Universidade Estadual Paulista - Unesp

Docente pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação do INSTITUTO DE BIOCIÊNCIAS da UNESP de Rio Claro possui graduação em Filosofia pela PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE CAMPINAS (1980), mestrado em Educação pela UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS (1988) e doutorado em Educação pela mesma universidade (1997). Atualmente é Professor Assistente Doutor II da UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO, campus de Rio Claro - SP. Tem experiência de pesquisa na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental, atuando principalmente com os seguintes temas: concepções e práticas de educação ambiental; concepções de educação, de natureza e de educação ambiental; ambientalização curricular; produção científica sobre educação ambiental; Pesquisa em Educação Ambiental e Políticas Públicas. É membro do Grupo de Pesquisa "A Temática Ambiental e o Processo Educativo" (CNPq), é um dos Editores da Revista PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (ISSN 2177-580X)

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Published

2023-05-17

How to Cite

ALMEIDA, R.; CARLOS SANTANA, L. . Educação ambiental e artes: um estudo sobre dissertações no Brasil (1981-2019). JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. Esp, p. 153–172, 2023. DOI: 10.18554/rt.v15iEsp.6523. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6523. Acesso em: 19 may. 2024.