ANALYSIS OF THE METHODOLOGICAL APPROACHES OF THESES AND DISSERTATIONS THAT PORTRAY THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM

Authors

  • Ana Carolina Sabino dos Santos Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL / Mestranda em Educação
  • Helena Maria dos Santos Felício Docente e pesquisadora associada da Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6780

Keywords:

Pedagogical Residency Program., Methodology, State of art

Abstract

This article aims to analyze the methodological approaches of theses and dissertations on the Pedagogical Residency Program (PRP), from 2018 to 2022, based on the CAPES catalog. (n=3) theses and (n=14) dissertations were found using the descriptor "Pedagogical Residency Program" as a search field. The analysis of the works was carried out through a floating reading of the title, abstract, and methodology of the selected productions, which allowed us to verify that researchers describe in detail the methodology used in their research. The predominance of qualitative approaches was observed, which corroborates previous studies on the relationship between educational studies and the qualitative approach. Furthermore, it was observed that bibliographic research and autobiography were the most commonly used methodological procedures by researchers. Finally, this work emphasizes the importance of methodology in validating and characterizing scientific research, and contributes to the dissemination of research carried out in graduate programs on the PRP and its methodological approaches.

Author Biographies

Ana Carolina Sabino dos Santos, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL / Mestranda em Educação

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade Federal de Alfenas -UNIFAL-MG, na Linha de Pesquisa: Culturas, Práticas e Processos na Educação, no Eixo Práticas Escolares, Didática e Currículo. Pedagoga formada na Universidade José do Rosário Vellano - UNIFENAS. Membro do grupo de pesquisa: Formação docente: didáticas e currículos da Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL-MG.

Helena Maria dos Santos Felício, Docente e pesquisadora associada da Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Doutora e Mestre (2004) em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.  Graduada em Pedagogia (1999) pela Universidade do Vale do Paraíba (UNIVAP). É pesquisadora nos grupos Contextos Educacionais e Produção do Conhecimento, na UNIFAL-MG, Formação Docente: Didáticas e Currículos, na UNIFAL-MG, Currículo: Questões Atuais, na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e no Centro de Investigação em Estudos da Criança, na Universidade do Minho

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Published

2023-05-26

How to Cite

SABINO DOS SANTOS, A. C.; DOS SANTOS FELÍCIO, H. M. . ANALYSIS OF THE METHODOLOGICAL APPROACHES OF THESES AND DISSERTATIONS THAT PORTRAY THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 197–214, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6780. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6780. Acesso em: 20 may. 2024.