Língua e linguagem

um debate ainda aberto no campo dos letramentos acadêmicos

Authors

  • Amábile Piacentine Drogui Universidade Estadual do Paraná - Unespar
  • Vera Lucia Lopes Cristovão Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6811

Abstract

This reflective study takes up the problematic conceptualization of language and communication, bringing perspectives from four theoretical currents that underpin different actions and research on academic literacy in Brazil to the debate. In each section, there is an invitation to discuss, based on our questions and concerns, the definitions of these terms and the possibilities they open or close for certain studies. The discussion established allows us to infer that there are still gaps and paradigmatic divergences in the field of academic literacy when it comes to conceptualizing language and naming human communication

Author Biographies

Amábile Piacentine Drogui, Universidade Estadual do Paraná - Unespar

Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem (PPGEL). Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora assistente na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

Vera Lucia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Universidade Estadual de Londrina (UEL). Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem. Pesquisadora do CNPq.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2.ed. São Paulo: EDUC, 2012.

BRONCKART, J. P. Teorias da Linguagem: nova introdução crítica. Campinas: Mercado das Letras, 2022.

CAZDEN, C. et al. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; CHAN, E.; DALLEY-TRIM, L. Literacies. Cambridge University Press, 2012.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora Unicamp, 2020.

VYGOTSKY, L. S. [1984]. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, L. S. [1986]. Pensamiento y lenguaje. España: Barcelona: Paidós, 2015.

VOLÓCHINOV, V. [1979]. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2023-05-26

How to Cite

DROGUI, A. P.; CRISTOVÃO, V. L. L. Língua e linguagem: um debate ainda aberto no campo dos letramentos acadêmicos. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 315–326, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6811. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6811. Acesso em: 21 dec. 2024.