ELABORATION OF A DIGITAL LEARNING RESOURCE AS DIDACTIC MATERIAL FOR THE TEACHING OF BIOCHEMISTRY

Authors

  • Juarez Bezerra Regis Neto Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
  • Jerry Wendell Rocha Salazar Universidade Federal do Pará
  • João Batista Bottentuit Júnior Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.6838

Keywords:

Ensino de Bioquímica, Recursos digitais, Material didático

Abstract

The subject of Biochemistry is known as an academic subject that is difficult to assimilate, in which most students have learning difficulties. Given this finding, this work sought to describe the planning and development of teaching materials based on multimedia digital tools for teaching biochemistry to students in higher education courses in the health area. To prepare the digital resources, the topic ‘Water: properties and importance for biochemical reactions’ was addressed. We chose to prepare a presentation based on linear multimedia interface elements, producing slides, a video lesson, a podcast and a digital glossary. The graphical interface was created using iSpring Suite, in SCORM format. The video lesson was recorded by capturing the screen with a slideshow, and superimposing the webcam image and voice. The interactive glossary was structured with definitions of different terms. The podcast was organized with curiosities and additional information on the subject. Given the materials produced, it is assumed that the use of teaching resources supported by digital media, such as videos, images and audio, can contribute to the improvement of pedagogical techniques and expansion of learning experiences in biochemistry, in the face of new technologies.

Author Biographies

Juarez Bezerra Regis Neto, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Mestrando em Saúde e Ambiente (PPGSA-UFMA). Especialista em Informática na Educação (IFMA). Professor da Faculdade de Educação Memorial Adelaide Franco (FEMAF).

Jerry Wendell Rocha Salazar, Universidade Federal do Pará

Doutorando em Educação (PPGED-UFPA). Mestre em Educação (PPGE-UFMA).

João Batista Bottentuit Júnior , Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Ciências da Educação (UMINHO). Professor Associado do Departamento de Educação da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

References

AGUIAR, E. V. B.; FLÔRES, M. L. P. Objeto de aprendizagem: conceitos básicos. In.: TAROUCO, L. M. R. et al. Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

ALCÂNTARA, N. R.; MORAES FILHO, A. V. Elaboração e utilização de um aplicativo como ferramenta no ensino de Bioquímica: carboidratos, lipídios, proteínas e ácidos nucleicos. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 13, n. 3, p. 54-72, 2015.

ANDRADE, A. P. R. O uso das tecnologias na educação: computador e internet. 22 f. 2011. Monografia (Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade de Brasília e Universidade Estadual de Goiás, Brasília, 2011.

ANDRADE, R. S. B.; SILVA, A. F.; ZIERER, M. S. Avaliação das dificuldades de aprendizado em Bioquímica dos discentes da Universidade Federal do Piauí. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 15, n. 1, p. 24-39, 2017.

BANDEIRA, D. Materiais didáticos. Curitiba, PR: IESDE, 2009.

CARNEIRO, M. L. F.; SILVEIRA, M. S. Objetos de Aprendizagem como elementos facilitadores na Educação a Distância. Educar em Revista, p. 235-260, 2014.

COVIZZI, U. D. S.; ANDRADE, P. F. L. Estratégia para o ensino do metabolismo dos carboidratos para o curso de farmácia, utilizando metodologia ativa de ensino. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 10, n. 1, p. 10-22, 2012.

FREIRE, E. P. Podcast na educação brasileira: Natureza, potencialidades e

implicações de uma tecnologia da comunicação. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Pósgraduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013.

GALAFASSI, F. P.; GLUZ, J. C.; GALAFASSI, C. Análise crítica das pesquisas recentes sobre as tecnologias de objetos de aprendizagem e ambientes virtuais de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 21, n. 3, 2013.

HEIDRICH, D. N.; ANGOTTI, J. A. P. Implantação e avaliação de ensino semipresencial em disciplinas de bioquímica utilizando ambiente virtual de aprendizagem. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 8, n. 1, p. 45-58, 2010.

LACERDA, A. L.; SILVA, Tatiana da. Materiais e estratégias didáticas em ambiente virtual de aprendizagem. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 96, n. 243, p. 321-342, 2015.

LEÃO, J. A. As Ferramentas de Interação do Ambiente Virtual de Aprendizagem: Instrumentos que Viabilizam as Inter-Relações entre Professores e Alunos. Revista Gestão Universitária, v. 16, n. 3, 2015.

LIMA, I. A. O.; REIS, L. M. Princípios teórico-metodológicos para elaboração de material didático de PLE e a necessidade de inclusão sistemática dessa discussão nos currículos de formação de professores. Revista A Cor das Letras, Feira de Santana, v. 18, n. 3, p. 194-206, set.-dez. 2017.

MANGUEIRA, S. T. I. P. Importância do ensino de Bioquímica para formação dos profissionais dos cursos de Ciências Biológicas e da Saúde. 2015. 55 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoal, 2015.

NITZKE, J. A.; CARNEIRO, M. L. F.; PASSOS, P. C. S. J.. Gestão do desenvolvimento de objetos de aprendizagem digitais. In: Sexta Conferencia Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje y Tecnologia de la Educación-LACLO. p. 111-120, 2011.

OLINTO, S. C. F. et al. Produção de material didático complementar para aulas de anatomia humana do curso de nutrição. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 13, n. 2, 2021.

OLIVEIRA ANDRADE, G.; OLIVEIRA, V. C. Informática na educação: Um olhar sobre a utilização das novas tecnologias no processo de ensino-aprendizagem. Educação, Cultura e Comunicação, v. 8, n. 15, 2017.

OLIVEIRA, A.; STADLER, P. C. Videoaulas: uma forma de contextualizar a teoria na prática. Universidade Positivo Online. Curitiba-PR, maio, 2014.

OLIVEIRA, L. F. et al. O uso de podcast na Educação a distância. Revista Cesuca Virtual: Conhecimento sem Fronteiras, v. 2, nº 4, 2015.

PACHECO, L. R. E.; COELHO, C. F. O material didático impresso como facilitador na educação a distância. SIED: EnPED-Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância 2012, 2012.

PINHEIRO, T. D. L. et al. Ensino de Bioquímica para acadêmicos de Fisioterapia: visão e avaliação do discente. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 7, n. 1, 2009.

PIRES, C. L. L.. A elaboração de materiais didáticos no contexto da educação a distância. Cadernos do IL, n. 44, p. 165-184, 2012.

RANDO, A. L. B. et al. A importância do uso de material didático como prática pedagógica. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 1, p. 107-119, 2020.

RODRIGUES, B. C.; GALEMBECK, E. Aminoácidos e proteínas: proposta de atividade prática sob uma abordagem investigativa. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 9, n. 1, p. 41-50, 2011.

SANTOS, F. F. Um Modelo de Aplicação Pedagógica de uso de Podcast (MAPP): um estudo de caso de aplicação em Contexto Educacional. Monografia (Graduação) — Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SARAIVA, J. R. et al. Lasallecast: Produção do podcast como recurso pedagógico para educação a distância. Canoas. RS - Jul. 2018.

DE OLIVEIRA SBROGIO, Renata; VALENTE, Vânia Cristina Pires Nogueira. Preferências e disponibilidades de recursos educacionais: a produção slides por professores. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 2, p. 16226-16246, 2021.

SILVA, L. D.; LOPES, M. C. Uso de videoaulas como recurso didático: critérios de análise e seleção. Revista Contexto & Educação, v. 36, n. 115, 2021.

SILVEIRA, J. T.; ROCHA, J. B. T. Produção científica sobre estratégias didáticas utilizadas no ensino de Bioquímica: uma revisão sistemática. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 14, n. 3, p. 7-21, 2016.

TABORDA, P. H. Guia Didático: elaboração de Podcast educacional. Produto educacional (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021.

VAZ, J. M. C. et al. Material didático para ensino de biologia: possibilidades de inclusão. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, v. 12, n. 3, p. 81-104, 2012.

UZ, C.; ORHAN, F.; BILGIÇ, G. Prospective teachers’opinios on the value of PowerPoint presentations in lecturing. Procedia Social and Behavioral Sciences. v. 2, p. 2051-2059, 2010.

Published

2023-10-31

How to Cite

NETO, J. B. R. .; SALAZAR, J. W. R. .; JÚNIOR , J. B. B. ELABORATION OF A DIGITAL LEARNING RESOURCE AS DIDACTIC MATERIAL FOR THE TEACHING OF BIOCHEMISTRY. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 2, p. 108–124, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i2.6838. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6838. Acesso em: 22 nov. 2024.