Multiletramentos no ensino superior em engenharias

sequência didática para escrita de artigo acadêmico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6864

Keywords:

Writing., Discursive genres., Didactic sequences.

Abstract

In the university context, the reading and writing of academic genres poses numerous challenges for students and teachers. Being reading and writing starting points for the teaching and learning process of using language in different contexts, this paper aims to report the experience of the production of a didactic sequence to produce texts in higher education developed within the scope of engineering courses of a public higher education institution in Minas Gerais, Brazil. In it, the activities inherent to the preparation process for writing an article were focused; the skills needed for writing each section, and as the language style and structure of the article's composition. It is expected that the suggested activities contribute to pedagogical practices aimed at a more significant teaching of text production in university.

Author Biography

Beatriz Gaydeczka, Universidade Federal do Triângulo Mineiro-UFTM

Graduação em Pedagogia e Letras. Licenciatura em Português/Inglês pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de União Vitória. Mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté. Doutorado em Letras na Universidade de São Paulo. Professora Adjunto IV na Universidade Federal do Triângulo Mineiro no Instituto de Ciências Tecnológicas e Exatas.

References

ARANHA, S. A busca de modelos retóricos mais apropriados para o ensino da escrita. Revista do Gel, v. 4, n. 2, p. 97–114, 2007.

BARRASS, R. Cientistas precisam escrever: guia de redação para cientistas, engenheiros e estudantes. São Paulo: EDUSP, 1979.

CAMARGOS, L. B. O plágio da obra escrita no ambiente acadêmico e suas consequências. 2018. 76f. Dissertação (Mestrado em Inovação Tecnológica) - Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2018. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/handle/tede/644

COSCARELLI, C. V.; MITRE, D. Oficina de leitura e produção de textos: livro do professor. 1. reimp. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

COSTA, S. R. Dicionário de gêneros textuais. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.) Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

FISCHER, A.; COLAÇO, S. F. Práticas de escrita em Ciências Biológicas: letramentos acadêmicos (re)contextualizados. Raído, v. 11, n. 27, p. 438, 18 ago. 2017.

GUIMARÃES, T. C. Comunicação e linguagem. São Paulo: Pearson, 2012.

GUSTAVII, B. Como escrever e ilustrar um artigo científico. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

LEA, M. R.; STREET, B. V. The “academic literacies” model: Theory and applications. Theory into Practice, v. 45, n. 4, p. 368–377, set. 2006.

LOPES-ROSSI, M. A. Aspectos teóricos e sequências didáticas para a produção escrita de gêneros discursivos. Letras & Letras, p. 132–157, 15 dez. 2015.

MEDEIROS, J. B. Redação científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. 12. ed São Paulo (SP): Atlas, 2018.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.

PARIS, L. G.; LARANJEIRA, R. D. M. Autoria e internacionalização na escrita acadêmica: análise da principal organização profissional das Engenharias Elétrica e Eletrônica. Revista Linguagem & Ensino, v. 22, n. 3, p. 752, 2019.

RAMOS, Fl. B.; ESPEIORIN, V. M. Letramento acadêmico: leitura e escrita na universidade: entrevista com David Russel. CONJECTURA: filosofia e educação, v. 14, n. 2, 2009.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

VIEIRA, F. E.; FARACO, C. A. Escrever na universidade: fundamentos. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

Published

2023-05-26

How to Cite

GAYDECZKA, B. Multiletramentos no ensino superior em engenharias: sequência didática para escrita de artigo acadêmico. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 280–298, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6864. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6864. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Relato de experiência