CHALLENGES OF TEACHERS IN THE PUBLIC EDUCATION NETWORK FOR THE IMPLEMENTATION OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.6925Keywords:
Public Education. Teaching Practice. Educational Process. Pedagogical Resources.Abstract
In the educational field, Digital Information and Communication Technologies (TDIC) are important pedagogical resources, as they provide the teacher with an implementation of traditional teaching methodologies in public schools. The objective of this study was to present elements for reflections on the importance and the need to adhere to DICT in teaching practice, as well as to discuss the challenges that public school teachers face in the educational process. Starting from the guiding question what are the main challenges that public schools face in keeping up with technological advances, an integrative literature review based on the concepts of Botelho, Cunha and Macedo (2011) was used to achieve the purpose of this study. . The results indicated that TDIC are increasingly present in the public school context, however, there are obstacles that hinder their effective use. It is possible to state that the public school, despite achieving significant advances with regard to the use of TDIC, is still necessary to increase the provision of training for teachers such as initial and continuing training courses, as well as to improve and maintain the structural conditions of educational institutions. when looking for these innovations in the school context.
References
ALMEIDA, Maria Elizabet de; SILVA, M. das G. M. da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, v. 7, n. 1, p. 01-19, 2011.
BERGMANN, Helenice. Escola e inclusão digital: desafios na formação de redes de saberes e fazeres. ABED. 2010.
BARBOSA, A. F. Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC’s na educação. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2014.
BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 121–136, 2011.
BRASIL. Constituição de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 24 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/Secretaria de Educação, 2019.
CAMAS, Nuria; MANDAJA, Mônica; RIBEIRO, Renata; MENGALLI, Neli. Professor e cultura digital: reflexão teórica acerca dos novos desafios na ação formadora para nosso século. 2013. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3-834/3085. Acesso em 01 jan. 2023. Acesso em: 24 mar. 2023.
CHAGAS, Catarina. Novas perspectivas tecnológicas. Revista TV Escola, Curitiba, n. 3, p. 16, 2010.
COLL, C.; MONERO, C. Educação e Aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, César; MONERO, Carles e colaboradores. Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinas com as tecnologias da informação e da comunicação. Tradução Naila Freitas. Porto Alegre: Artmed, 2010. Pp. 15-46.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Artmed Editora, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educação & Sociedade, v. 27, p. 843-876, 2006.
TRAINOTTI FILHO, Alcir Mario; TRAINOTTI, Cintia Ghisi. Fontes de informação. Indaial: UNIASSELVI, 2018. 183 p.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Pesquisa revela dados sobre tecnologias nas escolas. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/pesquisa-revela-dados-sobre-tecnologias-nas-escolas. Acesso em: 05 de abr. 2023
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da Informação. 8. ed. Campinas, SP: Ed. Papirus, 2012.
LOPES, Kaique Moreira Léo; MONTEIRO, Rafael Brito. As TICs no ensino de História- a educação em conformidade com o mercado. Revista Latino-Americana de História. v. 5, n. 15, 2016.
GROBEL, Maria Cecília Blumer; TELLES, Virgínia Lúcia Camargo Nardy. Da comunicação visual pré-histórica ao desenvolvimento da linguagem escrita e a evolução da autenticidade documentoscópica. Revista Acadêmica Oswaldo Cruz, v. 1, n. 1, 2014.
MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008.
MELLO, Guiomar Namo. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. São Paulo em perspectiva. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n19807.pdf. Acesso em: 29. fev. 2023.
MENDES, Fábio Ribeiro. A nova sala de aula. Porto Alegre: Autonomia, 2012.
MORAN, J. M. Novas tecnologias e o reencantamento do mundo: tendências na educação. São Paulo, 2006.
PISCHETOLA, Magda. Inclusão digital e educação: a nova cultura da sala de aula. Petrópolis: Vozes; Rio de janeiro: PUC-Rio, 2016.
SACRISTAN, J. Gimeno; GOMEZ, A. I. Pérez. Compreender e transformar o Ensino. Porto Alegre: Artmed, 1996.
SANTOS, Marcos Pereira dos. Recursos didático-pedagógicos na educação matemática escolar: uma abordagem teórico-prática. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2011.
SILVA, Alan Jonny Salazar; LIMA, Alex de Sousa. O uso das Tecnologias de informação e comunicação (TICs) nas escolas públicas do Brasil: a realidade enfrentada pelos educadores do Brasil. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/bitstream/123456789/2765/1/AlanJohnnySalazardaSilva.pdf. Acesso em: 08 abr. 2023
SIMIÃO, L. F.; REALI, A. M. M. R. O uso do computador, conhecimento para o ensino e a aprendizagem profissional da docência. In: MIZUKAMI, M. G. N.; REALI, A. M. M. R. Formação de professores, práticas pedagógicas e escola. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2002. p. 127-149.
ZACARIOTTI, M. E. C.; SOUSA, J. L. dos S. Tecnologias Digitais de Informação e comunicação como recurso de mediação pedagógica. Revista Observatório, v. 5, n. 4, p. 613–633, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.