ONLINE FOCAL GROUP ON WHATSAPP:
contributions to teacher education research
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7049Keywords:
Grupo Focal On-line, WhastApp, Formação de ProfessoresAbstract
This article seeks to report an experience of using an online focus group in WhastApp. The objective is to build broader theoretical solidity on the use and development of such a resource, given that it is a significant method for the construction of empirical data in teacher education research. The online focus group was built from the difficulties that were present in immersion in the research field. Participated in 19 mathematics teachers working at EJA / EM. This methodological resource enabled the construction of an interactive space, promoting socialization among peers, which gave rise to a rich corpus of analysis. In the group, teachers were able to identify with others with regard to the uncertainties and challenges of the profession and, from there, reformulate their attitudes and actions, contributing to their professional training and the quality of the education offered.
References
ABREU, N. R.; BALDANZA, R. F.; GONDIM, S. M. G. Os grupos focais on-line: das reflexões conceituais à aplicação em ambiente virtual. Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, v.06, n. 01, 2009, p. 05-24.
BORDINI, G. S. SPERB, T. M. O uso de grupos focais on-line sincrônicos em pesquisa qualitativa. Psicologia em Estudo, Maringá, v.16, n.03, p.437-445, jul./set. 2011.
DUARTE, A. B. S. Grupo focal on-line e off-line como técnica da coleta de dados. Informação &Sociedade Estudos, João Pessoa, v. 17, n.1, p. 75-85, jan./abr., 2007.
FERREIRA, N. C. Whatsapp messenger como recurso no ensino superior: narrativa de uma experiência interdisciplinar. Revista de Educação do Vale do Arino, Juara, v.01, n.01, p. 3-14, out.2014.
GATTI, A. B. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livros. 2005.
GONDIM, S. M. G. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia: Cadernos de Psicologia e Educação, Ribeirão Preto, v. 12, n. 24, p. 149-161, 2002.
KENSKI, V. M. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Revista Diálogo Educação, Curitiba, v. 15, n. 45, p. 423-441, maio/ago. 2015.
MELO, P. S. L; ARAÚJO, W. P. Grupo focal na pesquisa em Educação. In: Encontro em pesquisa em Educação PPGED/UFPI, 5, 2010. Teresina. Anais... Teresina: [s/n], 2010. p. 1-13. Disponível em: http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/VI.encontro.2010/GT.3/GT_03_10_2010.pdf Acesso em: 12/12/2017.
MINAYO, M. C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14.ed. São Paulo: Hucitec/Abrasco, 2014.
OLIVEIRA, F.S. et al. Experiência de uso do Whatsapp como Ambiente Virtual de Aprendizagem em um curso a distância. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação e 20ª Workshop de Informática na Escola, 3., 2014. Dourados (MS). Anais... Dourados: [s/n], 2014. p.179-183. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/3098/2606 . Acesso em: 15 jul. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.