Estágio Supervisionado na Educação de Jovens e Adultos
arte e tecnologias digitais na parceria entre ensino e extensão
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.7052Keywords:
Estágio Supervisionado. Educação de Jovens e Adultos. Extensão. Arte. Tecnologias digitais.Abstract
This text consists of the account of an experience with Pedagogy students from a public university in the State of Minas Gerais. The work was carried out during the first semester of the year 2023, as part of the curricular component of Supervised Internship in Youth and Adult Education (EJA). The initial contacts of the students with the internship field are essential to highlight the formative potential of the schools for the undergraduates, as well as to identify challenges that the university can help overcome. The fact that most students experienced the internship in the same school allowed for the development of a project that, through the partnership between teaching and extension, focused on contributing to adult literacy, exploring art and digital technologies. One highlight of this experience is the closeness between the school and the university as a possible imperative in various ways, among them the Supervised Internship. Both institutions learn and teach from each other in this relationship, which can be systematically enriched when teaching, research, and extension share this principle. The relationship between art and technology has much to contribute to the literacy process in EJA, as it enhances aspects such as creative expression and critical reading of the world.
References
ARROYO, Miguel G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis (RJ): Vozes, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50 ed. rev. atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Tradução de Silvana Cobucci Leite. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MOURA, Carmen Brunelli de. Diversidade, currículo e implicações pedagógicas. In: ______. SILVA, Marluce Pereira da; GARCIA, Renata Monteiro (Orgs.). EJA, diversidade e inclusão: reflexões impertinentes. João Pessoa: Editora da UFPB, 2018, p. 47-60. Disponível em: http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/view/139/57/557-1. Acesso em: 08 ago. 2023
MOURA, Eduardo; ROJO, Roxane. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.
PRATA-LINHARES, Martha Maria. Contribuições da arte para a formação de professores universitários. In: ______. MASETTO, Marcos (org.). Inovação no ensino superior. São Paulo: Edições Loyola, 2012, p. 55-66.
RODRIGUES, Edileuza Custódio. Atuação dos professores de jovens e adultos: por uma educação emancipadora. In: ______. SILVA, Marluce Pereira da; GARCIA, Renata Monteiro (Orgs.). EJA, diversidade e inclusão: reflexões impertinentes. João Pessoa: Editora da UFPB, 2018, p. 451-474. Disponível em: http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/view/139/57/557-1. Acesso em: 08 ago. 2023.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz. Estágio supervisionado: espaço de ter-lugar do olhar e de dar a voz. In: ______. SILVA, Lázara Cristina da; MIRANDA, Maria Irene (orgs.). Estágio supervisionado e prática de ensino: desafios e possibilidades. Araraquara (SP): Junqueira&Marin: Belo Horizonte (MG): FAPEMIG, 2008, p. 115-140.
SILVA, Marco. O celular na sala de aula: uso didático e resistências. Notícias, Revista Docência e Cibercultura, agosto de 2023, online. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1661?fbclid=IwAR2aAkksC436D0RFHISCgrsU9VbS-CJqdWwMn96LR6qG7E8zvXHTRg4Rpic. Acesso em: 10 ago. 2023.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Ituiutaba, 2017.
ZEICHNER, Kenneth M. Formação de professores para a justiça social em tempos de incerteza e desigualdades crescentes. In: ______. DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICHNER, Kenneth M. (orgs.). Justiça social: desafio para a formação de professores. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008, p. 11-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.