MIREVEJA LITERARY CREATION WORKSHOP

THE CONSTRUCTION OF A CREATION AND AESTHETIC ENJOYMENT'S COLLECTIVE IN A SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

  • Sebastião Soares de Sousa Junior Secretaria de Educação do Estado do Ceará (Seduc - CE)
  • Manuelle Araújo da Silva Universidade Estadual do Ceará (UECE)
  • Paulo Glayson Lima Lopes Secretaria de Educação do Estado do Ceará (Seduc - CE)

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7123

Keywords:

Literary creation, Creative writing, Literary literacy, Teaching literature, Aesthetic enjoyment

Abstract

This article aims to reflect about Mireveja Literary Creation Workshop, developed in a public high school, wich is located in São Gonçalo do Amarante municipality, Ceará, Brazil. In order to achieve this, it's necessary to debate, as specific objectives, the teaching of literature, its relationship with literary writing, as well to discuss the issues concerning aesthetic enjoyment. The study is mainly based on Cosson (2021a, 2021b), Sanseverino (2019) and Tauveron's (2014) works, wich respectively focus on literary literacy as a teaching literature's foundation, on creative writing as a literary literacy's tool, in addition to elements that enable the democratization of writing, relating all of them to the concept of student-author. It is assumed that creative writing constitutes a relevant instrument for promoting literary literacy in a school environment, by stimulating students' authorial literary creations as well as Literature and History teachers at school institution, who mediate Mireveja on a weekly frequency. The study is justified by reflecting on experiences that provide democratic, aesthetic and responsive literary literacy, as well as by subverting of a hierarchical and traditional literature teaching, which is merely rooted in historiographies and literary schools' descriptions.

Author Biographies

Sebastião Soares de Sousa Junior, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (Seduc - CE)

Professor de Língua Portuguesa da rede pública estadual do Ceará, em caráter efetivo. Mestre em Letras pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Candido Mendes (UCAM); Licenciado em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Concentra interesse em pesquisas vinculadas ao letramento literário, à escrita criativa e ao ensino de Literatura.

Manuelle Araújo da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculada à Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI), no setor de estudos Pesquisa Educacional. Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), mestra em História Social pela Universidade Federal do Ceará (UFC), licenciada em História pela mesma instituição citada e licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Pesquisadora associada à Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). Atualmente, integra o Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação da Paraíba - HISTEDBR/PB e o Grupo de Estudos e Pesquisas História e Documento - GEPHD/CE. Concentra interesse em pesquisas vinculadas à História da Educação e à Pesquisa Educacional.

Paulo Glayson Lima Lopes, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (Seduc - CE)

Professor de História na rede pública estadual do Ceará. Mestre em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Licenciado em História pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Dedica-se a pesquisas na seara da História Cultural, Filosofia Social e Política, Teoria Crítica e Filosofia Estética.

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mário Laranjeira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BRASIL, Luiz Antonio de Assis. Escrever ficção: um manual de criação literaria. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

CÂNDIDO, Antônio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021a.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. 1. ed. São Paulo: Contexto 2021b.

ÉSQUILO. Oréstia. Tradução de Mário da Gama Kury; Rio de Janeiro: Zahar, 1991.

KANGUSSU, Imaculada. Leis da liberdade: a relação entre estética e política na obra de Herbert Marcuse. São Paulo: Loyola, 2008.

KANGUSSU, Imaculada. Marcuse on Phantasy. Radical Philosophy Review, Indianápolis, v. 16, n. 1, p. 387-395, 2013.

KANGUSSU, Imaculada. A fantasia e as fantasias. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020.

LEITE, Lígia Chiappini Moraes. Invasão da catedral: literatura e ensino em debate. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1983.

MALARD, Letícia. Ensino e literatura no 2º grau: problemas & perspectivas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.

MANCELOS, João de. Introdução à escrita criativa. 3. ed. Lisboa: Colibri, 2011.

MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

MARCUSE, Herbert. A dimensão estética. Lisboa: Edições 70, 2016.

MARI, Juliana de; OLIVEIRA, Maurício. Escrita criativa. São Paulo: Matriz, 2019.

PROSE, Francine. Para ler como um escritor: um guia para quem gosta de livros e para quem quer escrevê-los. Tradução de Maria Luisa X. de A. Barbosa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

SANSEVERINO, Antônio Marcos V. Aula de literatura: uma conversa sobre livros, uma escrita criativa. In: TAUFER, Adauto Locatelli et al. (org.). Escrita criativa e ensino 1: diferentes perspectivas teórico-metodológicas e seus impactos na educação literária. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. p. 12-23.

TAUVERON, Catherine. A escrita "literária" da narrativa na escola: condições e obstáculos. Educar em Revista, Curitiba, 30, n. 52, 1 jun. 2014. 85-101. Disponivel em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/36286. Acesso em: 14 fev. 2023.

Published

2024-01-24

How to Cite

SOUSA JUNIOR, S. S. de .; SILVA, M. A. da; LOPES, P. G. L. MIREVEJA LITERARY CREATION WORKSHOP: THE CONSTRUCTION OF A CREATION AND AESTHETIC ENJOYMENT’S COLLECTIVE IN A SCHOOL ENVIRONMENT. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 92–111, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7123. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7123. Acesso em: 22 nov. 2024.