MIREVEJA LITERARY CREATION WORKSHOP
THE CONSTRUCTION OF A CREATION AND AESTHETIC ENJOYMENT'S COLLECTIVE IN A SCHOOL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7123Keywords:
Literary creation, Creative writing, Literary literacy, Teaching literature, Aesthetic enjoymentAbstract
This article aims to reflect about Mireveja Literary Creation Workshop, developed in a public high school, wich is located in São Gonçalo do Amarante municipality, Ceará, Brazil. In order to achieve this, it's necessary to debate, as specific objectives, the teaching of literature, its relationship with literary writing, as well to discuss the issues concerning aesthetic enjoyment. The study is mainly based on Cosson (2021a, 2021b), Sanseverino (2019) and Tauveron's (2014) works, wich respectively focus on literary literacy as a teaching literature's foundation, on creative writing as a literary literacy's tool, in addition to elements that enable the democratization of writing, relating all of them to the concept of student-author. It is assumed that creative writing constitutes a relevant instrument for promoting literary literacy in a school environment, by stimulating students' authorial literary creations as well as Literature and History teachers at school institution, who mediate Mireveja on a weekly frequency. The study is justified by reflecting on experiences that provide democratic, aesthetic and responsive literary literacy, as well as by subverting of a hierarchical and traditional literature teaching, which is merely rooted in historiographies and literary schools' descriptions.
References
BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mário Laranjeira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BRASIL, Luiz Antonio de Assis. Escrever ficção: um manual de criação literaria. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
CÂNDIDO, Antônio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021a.
COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. 1. ed. São Paulo: Contexto 2021b.
ÉSQUILO. Oréstia. Tradução de Mário da Gama Kury; Rio de Janeiro: Zahar, 1991.
KANGUSSU, Imaculada. Leis da liberdade: a relação entre estética e política na obra de Herbert Marcuse. São Paulo: Loyola, 2008.
KANGUSSU, Imaculada. Marcuse on Phantasy. Radical Philosophy Review, Indianápolis, v. 16, n. 1, p. 387-395, 2013.
KANGUSSU, Imaculada. A fantasia e as fantasias. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020.
LEITE, Lígia Chiappini Moraes. Invasão da catedral: literatura e ensino em debate. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1983.
MALARD, Letícia. Ensino e literatura no 2º grau: problemas & perspectivas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.
MANCELOS, João de. Introdução à escrita criativa. 3. ed. Lisboa: Colibri, 2011.
MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
MARCUSE, Herbert. A dimensão estética. Lisboa: Edições 70, 2016.
MARI, Juliana de; OLIVEIRA, Maurício. Escrita criativa. São Paulo: Matriz, 2019.
PROSE, Francine. Para ler como um escritor: um guia para quem gosta de livros e para quem quer escrevê-los. Tradução de Maria Luisa X. de A. Barbosa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
SANSEVERINO, Antônio Marcos V. Aula de literatura: uma conversa sobre livros, uma escrita criativa. In: TAUFER, Adauto Locatelli et al. (org.). Escrita criativa e ensino 1: diferentes perspectivas teórico-metodológicas e seus impactos na educação literária. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. p. 12-23.
TAUVERON, Catherine. A escrita "literária" da narrativa na escola: condições e obstáculos. Educar em Revista, Curitiba, 30, n. 52, 1 jun. 2014. 85-101. Disponivel em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/36286. Acesso em: 14 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.