Delimitação e escrita do objeto de estudo na pesquisa científica em educação

Authors

  • Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho Universidade Estadual do Ceará (UECE)
  • Isabel Maria Sabino de Farias Universidade Estadual do Ceará (UECE)

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7131

Keywords:

Science and Education, Scientific research, Training of researchers, Object of study

Abstract

The delimitation of the object of study is configured as one of the main challenges of teachers and undergraduate and graduate students in the preparation of scientific research. Before this, we aim to discuss the construction and delimitation of the object of study in education research. As a theoretical contribution, we used, among other writings: André (2016), Gamboa (2018) and Ghedin and Franco (2011). Through a questionnaire in electronic format, doctoral students linked to a Postgraduate Program in Education participated in the study, with an area of concentration in teacher training. The construction and delimitation of the object of study start from at least the life history, professional history and history of training of the researcher, requiring tacit and scientific knowledge, time, dedication among other elements also problematized throughout the text. We intend, from the analysis systematized in this writing, to contribute to face the challenges involved in the construction and delimitation of an object of study, especially for beginners researchers.

Author Biographies

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor e mestre em Educação (UECE). Professor da universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculado ao curso de Pedagogia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4442-162X

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará -UECE, vinculada ao Centro de Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade -EDUCAS/CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisado CNPq –Nível 2. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1799-0963

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

ANDRÉ, Marli. A formação do pesquisador da prática pedagógica. Plurais revista multidisciplinar, [S. l.], v. 1, n.1, p. 01-12, 2016. Doi: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2016.v1.n1.%25p

ANDRÉ, Marli. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In: ANDRÉ, Marli (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2018, p. 17-34.

ARAÚJO, Júlio; DIEB, Messias; COSTA, Sayonara Melo. O QNP e as dificuldades de construção do objeto de pesquisa: uma experiência de aprendizagem mediada sobre o gênero projeto de pesquisa. Revista D.E.L.T.A., São Paulo, v. 3, n. 33, p. 729-757, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445097873044367046

ARAÚJO, Júlio; PIMENTA, Alcilene Aguiar; COSTA, Sayonara. A proposta de um quadro norteador de pesquisa como exercício de construção do objeto de estudo. Interações, Campo Grande, v. 16, n. 1, p. 175-188, jan./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-70122015115

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SILVA, Silvina Pimentel. Pesquisa e prática pedagógica. Fortaleza: RDS, 2009.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 3. ed. rev., atual. e ampl. [recurso eletrônico]. Chapecó: Argos, 2018.

GENGNAGEL, Claudionei Lucimar; PASINATO, Darciel. Professor pesquisador: perspectivas e desafios. Revista Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 3, n.1, jul. 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/112 08. Acesso em: 1 out. 2023.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro Franco. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas. 2002.

GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna S. Competing paradigms in qualitative research. In: DENZIN, N. K; LINCOLN, Y. S. (org.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage, 1994, p. 105-117.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011 (Coleção questões da nossa época; v.14).

INÁCIO FILHO, Geraldo. A monografia na Universidade. 8. ed. Campinas: Papirus, 1995.

LUNA, Sérgio Vasconcelos de. Planejamento de pesquisa: uma introdução: elementos para uma análise metodológica. São Paulo: Educ, 1998.

MEKSENAS, Paulo. Pesquisa social e ação pedagógica: conceitos, métodos e práticas. São Paulo: Loyola, 2002.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Docência universitária: a pesquisa como princípio pedagógico. Revista@mbienteeducacao, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 120-128, jan./jul. 2009. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/ 540/511. Acesso em: 20 dez. 2020.

SOUZA, Sarlene Gomes de. A formação diferenciada em egressos de iniciação científica: implicações na pós-graduação. 2018. 122f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.

STAKE, R. E. A arte da investigação com estudos de caso. 4. ed. London: SAGE, 2016.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

VALDEMARIN, Vera Teresa. A construção do objeto de pesquisa. In: SILVA, M.; VALDEMARIN, V. T. (org.). Pesquisa em Educação: métodos e modos de fazer [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 47-65.

Published

2024-01-24

How to Cite

MEDEIROS FILHO, A. E. C. de; FARIAS, I. M. S. de . Delimitação e escrita do objeto de estudo na pesquisa científica em educação. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 151–168, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7131. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7131. Acesso em: 22 nov. 2024.