Delimitação e escrita do objeto de estudo na pesquisa científica em educação

Authors

  • Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho Universidade Estadual do Ceará (UECE)
  • Isabel Maria Sabino de Farias Universidade Estadual do Ceará (UECE)

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7131

Keywords:

Science and Education, Scientific research, Training of researchers, Object of study

Abstract

The delimitation of the object of study is configured as one of the main challenges of teachers and undergraduate and graduate students in the preparation of scientific research. Before this, we aim to discuss the construction and delimitation of the object of study in education research. As a theoretical contribution, we used, among other writings: André (2016), Gamboa (2018) and Ghedin and Franco (2011). Through a questionnaire in electronic format, doctoral students linked to a Postgraduate Program in Education participated in the study, with an area of concentration in teacher training. The construction and delimitation of the object of study start from at least the life history, professional history and history of training of the researcher, requiring tacit and scientific knowledge, time, dedication among other elements also problematized throughout the text. We intend, from the analysis systematized in this writing, to contribute to face the challenges involved in the construction and delimitation of an object of study, especially for beginners researchers.

Author Biographies

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor e mestre em Educação (UECE). Professor da universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculado ao curso de Pedagogia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4442-162X

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará -UECE, vinculada ao Centro de Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade -EDUCAS/CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisado CNPq –Nível 2. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1799-0963

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Published

2024-01-24

How to Cite

MEDEIROS FILHO, A. E. C. de; FARIAS, I. M. S. de . Delimitação e escrita do objeto de estudo na pesquisa científica em educação. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 151–168, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7131. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7131. Acesso em: 16 may. 2024.