THE ACADEMIC ARTICLE IN THE AREA OF EDUCATION

A SOCIORHETORICAL ANALYSIS

Authors

  • Nícollas Oliveira Abreu Universidade Estadual do Ceará
  • Cibele Gadelha Bernardino UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7132

Keywords:

Academic writing, Empirical academic article, Disciplinary culture, Area of Education

Abstract

This article aims to describe and explain the empirical academic article genre in the area of Education through three subareas (Special Education, Educational Policy and Educational Technology), based on the conceptions of epistemic beliefs, disciplinary practices and sociorhetorical practices (Pacheco; Bernardino, 2022), aiming to describe the genre in light of data on the disciplinary culture of the Education area. As a theoretical referential for this research, we are based on the Swales’ conceptions (1990; 2004) regarding the study of academic genres and his CARS methodological proposal; and in Hyland (2000), Pacheco and Bernardino’s (2022), regarding the concept of disciplinary culture. This study is exploratory-descriptive and qualitative-quantitative basis. The corpus of this research consists of 60 copies of empirical articles, 20 from each subarea, published in Portuguese, between the years 2016 and 2021. From our analyses, we understand that there appears to be a socio-rhetorical behavior in the writing of articles that appears be a general compositional configuration for the area of Education, since the variations between the subareas are not very significant.

Author Biographies

Nícollas Oliveira Abreu, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Linguística Aplicada. Professor do Curso de Letras da Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI), da   Universidade Estadual do Ceará (UECE). Vice-líder do grupo de pesquisa em Discurso, Identidade e Letramento Acadêmicos (DILETA/UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: nicollas.oliveira@uece.br

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2264-8380

Cibele Gadelha Bernardino, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ

Docente de UECE. Líder do grupo de pesquisa em Discurso, Identidade e Letramento Acadêmicos (DILETA). Professora permanente do Programa de Pós- Graduação em Linguística Aplicada. E- mail: cibele.gadelha@uece.br.

References

ABREU, N. O. O artigo acadêmico na cultura disciplinar da área de Psicologia: um estudo sociorretórico. 2016. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) –Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016.

ABREU, N. O. O artigo acadêmico na cultura disciplinar da área de Educação: uma investigação sociorretórica. 2022. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) –Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2022.

BERNARDINO, C. G. O metadiscurso interpessoal em artigos acadêmicos: espaço de negociações e construção de posicionamentos. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

BERNARDINO, C. G.; ABREU, N. O. A unidade retórica de Metodologia em artigos empíricos da cultura disciplinar da área de Psicologia: uma investigação sociorretórica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, n. 4, p. 887-918, 2018.

BHATIA, V. K. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004. 248 p.

FREITAS, T. L. de. Uma análise comparativa entre áreas disciplinares da grande área de Ciências Humanas: semelhanças e diferenças sociorretóricas em artigos acadêmicos. 2023. Tese (Doutorado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023.

HYLAND, K. Talking to the academy: Forms of hedging in science research articles. Written Communication. v. 13, n. 2, p. 251-281, 1996.

HYLAND, K. Scientific claims and community values: articulating an academic culture. Language & Communication. v. 17, n. 1, p. 19-31, 1997.

HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. Singapura: Pearson Education Limited, 2000. 211 p.

LOPES, F. N. L. Investigação sociorretórica do artigo acadêmico na área disciplinar de Geografia. 2023. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. 168 p.

PACHECO, J. T. S.; ABREU, N. O.; BERNARDINO, C. G. Culturas disciplinares: influências na produção do gênero artigo acadêmico. Revista Linguagem em Foco, v. 10, n. 1, p. 71-82, 2018.

PACHECO, J. T. S.; BERNARDINO, C. G. Culturas disciplinares em análise sociorretórica de gêneros: em busca de uma proposição conceitual. Fórum linguístico, v. 19, n. 4, p. 8454-8469, 2022.

PHO, P. D. How can learning about the structure of research articles help international students. In: Conference proceedings of the 19th ISANA International Education Conference, 2008. p. 1-11.

REVISTA BRASILEIRA DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO E CIÊNCIAS. Instruções aos autores. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/focoeescopo> . Acesso em: 18 set. 2020.

REVISTA RENOTE. Instruções aos autores. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/renote/about/submissions#authorGuidelines>. Acesso em: 01 jun. 2020.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. 274 p.

SWALES, J. M. Research genres: explorations and applications. New York: Cambridge University Press, 2004. 328 p.

VALENTIM, D. L. Uma análise sociorretórica do gênero artigo acadêmico empírico na cultura disciplinar da área de Jornalismo. 2019. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.

Published

2024-01-24

How to Cite

ABREU, N. O. .; BERNARDINO, C. G. THE ACADEMIC ARTICLE IN THE AREA OF EDUCATION: A SOCIORHETORICAL ANALYSIS. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 112–132, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7132. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7132. Acesso em: 15 may. 2024.