THE SOCIAL REPRESENTATION OF LITERACY TEACHERS ABOUT LITERACY

Authors

  • Elaine Vieira de Almeida
  • Milene Kinlliane Silva de Oliveira Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7133

Keywords:

Literacy. Social Representations. Literacy teachers.

Abstract

The objective of this article was to describe the organizational structure of the elements that hold the central and peripheral systems of social representation of literacy teachers about literacy learning. Regarding the methodological path, is a qualitative research. For data gathering, we used, based on the Central Core Theory (Abric, 2001; 2003), the free association of words technique and the hierarchization of items to identify and describe the elements of the organizational structure referring to the Social Representation (RS) of teachers about literacy. We are based on the assumptions of Moscovici's Theory of Social Representations (1976), based on the approaches of Abric (2001), Flament (1994), Doise (2001) and Denise Jodelet (2001). The contributions of Soares (2005; 2017), Kleiman (2008) on the idea of literacy also supported this study. The results obtained point to the cognitive term knowledge/reading of the world as the main element within the central core of RS, with its adjunct elements: making social use and understanding. We conclude that being literate for literacy teachers implies building knowledge (a reading) of the world, knowing how to make social use of this knowledge and understanding one's surroundings, especially with regard to the use of written language.

References

ABRIC, J. C. Pratiques sociales et représentations. Paris: PUF, 1994.

ABRIC, J. C. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, D. (org.). As representações sociais. Tradução de Lílian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 155-171.

ABRIC, J. C. Abordagem estrutural das representações sociais: desenvolvimentos recentes. In: CAMPOS, P.H.F.; LOUREIRO, M.C.S. (orgs.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG, 2003, p. 37-57.

ALMEIDA, E. V. de. A representação social de professores do ciclo de alfabetização sobre o letramento: analisando sentidos e posicionamentos. 2020. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, 2020.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BONARDI, C.; ROUSSIAU, N. Les représentations sociales. Paris: Dunod, 1999.

CAMPOS, P.H.F.; LOREIRO, M.C.S. Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG, 2003.

DIEB, M. H. Educação infantil e formação docente: um estudo em representações sociais. 2004. 127f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, 2004.

FLAMENT, C. Aspects périfhériques des représentations sociales. In: GUIMELLI, Christian. (Org.). Structures et transformations des représentaions sociales. Paris ; Delachaux e Niestlé, 1994. p. 85?118.

FLAMENT, C. Estrutura e dinâmica das representações sociais. In: JODELET, D. (org.). As representações sociais. Tradução Lílian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 173-186.

FREIRE, P. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados. Cortez, 1989.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (org.). As representações sociais. Tradução de Lílian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.

KLEIMAN, A. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, p. 1-25, dez. 2007.

MOLINER, P. Images et représentations sociales. Grenoble: PUG, 1996.

MOSCOVICI, S. A representação social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.

MOSCOVICI, S. Das representações coletivas às representações sociais: elementos para uma história. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Trad. Lílian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 45-66.

SÁ, C. P. Núcleo central das representações sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

SIMONETTI, A. Proposta didática para alfabetizar letrando: caderno do professor: 1ª a 4º etapa. Fortaleza: SEDUC, 2018.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2005.

SOARES, M. Práticas de letramento e implicações para a pesquisa e para políticas de alfabetização e letramento. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: CUP, 1984.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

Published

2024-01-24

How to Cite

ALMEIDA, E. V. de .; OLIVEIRA, M. K. S. de . THE SOCIAL REPRESENTATION OF LITERACY TEACHERS ABOUT LITERACY. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 37–55, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7133. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7133. Acesso em: 15 may. 2024.