MEDIA EDUCATION: INNOVATING THROUGH RESEARCH AS AN EDUCATIONAL PRINCIPLE IN THE INTEGRATED CURRICULUM

inovando por meio da pesquisa como princípio educativo no currículo integrado

Authors

  • Suelen Corazza de Alice IFSC
  • Roberta Pasqualli IFSC
  • Marizete Bortolanza Spessatto IFSC

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i3.7221

Keywords:

Research as an Educational Principle, Educommunication, Integrated Curriculum

Abstract

Educating for the media is a necessity, since it is increasingly necessary to train subjects who are capable of altering reality, not just reproducing it. In this sense, the objective of this text is to present discussions on the integration of the research tripod as an educational principle, media education and integrated curriculum in the teaching-learning process. This is a theoretical essay that was constituted in a qualitative and dialectical approach, produced through bibliographical research. As results, it is highlighted the importance of materializing teaching practice by trained teachers or educommunicators who understand the theoretical-practical relationships of research as an educational principle aimed at media education in the integrated curriculum.

Author Biographies

Suelen Corazza de Alice, IFSC

Mestranda em EPT - ProfEPT IFSC.

Marizete Bortolanza Spessatto, IFSC

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011), com estágio de doutoramento na Università Degli Studi di Padova-Italia (2010). Mestre em Linguística pela UFSC (2001). É professora do Centro de Referência em Formação e EaD do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). Estágio de Pós-Doutoramento junto à Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC, na linha de pesquisa Pesquisa Políticas Educacionais, Ensino e Formação (PNPD/CAPES).

References

ABÍLIO, Ludmila Costhek. Plataformas digitais e uberização: Globalização de um Sul administrado? Contracampo, Niterói, v. 39, n. 1, p. 12-26, abr. jul. 2020.

CASTAMAN, Ana Sara; VIEIRA, Josimar de Aparecido; PASQUALLI, Roberta. Inovações na sala de aula da Educação Profissional e Tecnológica: Revendo posições e tendências. In: DAS CHAGAS SILVA SOUZA, Francisco; OLIVEIRA NUNES, Albino. Temas em Educação Profissional e Tecnológica. Campos dos Goytacazes: Essentia, 2019.

CITELLI, Adilson Odair; LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação & Educação, São Paulo, ano XXIV, ed. 2, p. 12-23, 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/issue/view/11416. Acesso em: 4 mai. 2020.

FANTIN, Monica. Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 14, ed. 1, p. 27-40, 1 abr. 2012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/3483. Acesso em: 18 nov. 2023.

GARCÍA-RUIZ, Rosa; RAMÍREZ-GARCÍA, Antonia; RODRÍGUEZ-ROSELL, Maria M. Educação em alfabetização midiática para uma nova cidadania prossumidora. In: Ministério da Justiça (Brasil). Secretaria Nacional de Justiça (org.). Cadernos de debate da classificação indicativa: Educação para mídia. Brasília: [s. n.], 2014. v. 5, p. 111-127. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/classificacao/volume_5.pdf. Acesso em: 4 maio 2023.

GUARESCHI, Pedrinho Arcides. Mídia e democracia: o quarto versus o quinto poder. Revista Debates, Porto Alegre, v. 1, ed. 1, p. 6-25, jul/dez 2007. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/debates/article/view/2505. Acesso em: 4 mai. 2023.

KUENZER, Acácia Zenaide. Trabalho e escola: a aprendizagem flexibilizada. In: Reunião Científica Regional da Anped, XI, 2016, Curitiba: UFPR, 24 a 27 de jul. 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/Eixo-21-Educa%C3%A7ao-e-Trabalho.pdf . Acesso em: 14 jun. 2023.

MARTINS, Ana Amélia Lage. Mediação, comunicação e informação: a centralidade do sujeito e a produção da racionalidade neoliberal. Em Questão, Porto Alegre,v. 27, n. 4, p. 272-295, out/dez. 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/108642/64057. Acesso em: 03 dez. 2023.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo; RAMOS, Maurivan G. Pesquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. R. Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 3. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/327117716_Pesquisa_em_sala_de_aula_Fundamentos_e_pressupostos. Acesso em: 16 nov. 2023.

OROZCO GÓMEZ, Guilhermo. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. 1. ed. São Paulo: Paulinas, 2014. E-book Kindle.

PARZIANELLO, Geder Luiz. Educar para as mídias: o desafio continua em relação aos meios convencionais e não apenas frente a novas tecnologias. In: Ministério da Justiça (Brasil). Secretaria Nacional de Justiça (org.). Cadernos de debate da classificação indicativa: Educação para mídia. Brasília: [s. n.], 2014. v. 5, p. 70-82. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/classificacao/volume_5.pdf. Acesso em: 4 maio 2023.

PASQUALLI, Roberta; SILVA, Angela; SILVA, Vitor Gomes da. A Pesquisa como Princípio Educativo no Currículo Integrado. Debates em Educação, [S. l.], v. 11, n. 24, p. 509–522, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6294. Acesso em: 13 nov. 2023.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. 1. ed. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf . Acesso em: 05 nov. 2023.

ROSA, Rosane. Educomunicação e a experiência democrática. In: Congresso Brasileiro De Ciências Da Comunicação. 2014, Foz do Iguaçu. Disponível em: http://www.intercom.org.br/sis/2014/resumos/R9-2576-1.pdf. Acesso em: 4 mai. 2023.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do Ensino Médio. 3. ed. São Paulo: Paulinas, 2014.

VIANA, Claudemir; MUNGIOLI; Maria Cristina Palma; FIGARO, Roseli. A formação do educomunicador: desafios de uma nova profissão no contexto das transformações do mundo do trabalho. Comunicação & Educação, São Paulo, ano XXIV, ed. 2, p. 26-35, 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/issue/view/11416. Acesso em: 4 mai. 2023.

VIEIRA, Josimar de Aparecido; VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello; PASQUALLI, Roberta; CASTAMAN, Ana Sara. Ensino com Pesquisa na Educação Profissional e Tecnológica: Noções, Perspectivas e Desafios. Revista Tempos e Espaços em Educação, 12(29), 2019. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/9306. Acesso em: 06 dez. 2023.

ZANCHETTA JUNIOR, Juvenal. Educação para a mídia na escola brasileira. In: Ministério da Justiça (Brasil). Secretaria Nacional de Justiça (org.). Cadernos de debate da classificação indicativa: Educação para mídia. Brasília: [s. n.], 2014. v. 5, p. 84-95. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/classificacao/volume_5.pdf.

Acesso em: 4 maio 2023.

Published

2024-12-31

How to Cite

ALICE, S. C. de .; PASQUALLI, R.; SPESSATTO, M. B. MEDIA EDUCATION: INNOVATING THROUGH RESEARCH AS AN EDUCATIONAL PRINCIPLE IN THE INTEGRATED CURRICULUM: inovando por meio da pesquisa como princípio educativo no currículo integrado. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 3, p. 111–128, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i3.7221. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7221. Acesso em: 19 jan. 2025.