As geografias em Torto Arado e as aproximações com a formação de professoras e professores

Authors

  • Luan Perretto de Andrade Universidade Federal do Paraná
  • Karina Rousseng Dal Pont Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7388

Keywords:

Literatura Brasileira, Educação Geográfica, Formação de Professoras e Professores

Abstract

The book “Torto Arado” by Itamar Vieira Júnior, published in 2019, is the object of study of this research, as well as the training of geography teachers and the use of different languages ??in geographic education. The research aimed to investigate the geographies present in the book, and encourage the application of Law 10.639/2003 due to the presence of Afro-Brazilian cultural aspects in the novel. We approached authors such as Djamila Ribeiro and Sueli Carneiro to reflect on the potential of "racial literacy" in geographic education, and the discussion about the concept of place in Y-Fu Tuan. With this aim, a pedagogical workshop was organized, carried out and analyzed with students from the Geography Course at UUUU. In the workshop we used excerpts from the novel, images from Itamar Vieira Junior's doctoral thesis, and from the artist Linoca Souza, as well as engraving production techniques in order to mobilize "geographical imaginations" in the light of Doreen Massey's thoughts. With this research, we sought to highlight the production of black writers and artists and introduce Afro-Brazilian culture in the training of educators within universities with consequences for teaching in schools, enhancing other perspectives for geographic education in this meeting with literature and

Author Biographies

Luan Perretto de Andrade, Universidade Federal do Paraná

Licenciando em Geografia e bacharel em Geologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Teve experiência no exterior como bolsista do Programa Ciências Sem Fronteiras na University College Dublin (UCD) de 2014 a 2015, onde desenvolveu pesquisa de extensão no Research Petroleum Group. Hoje, sua atuação profissional é como editor, autor e cartógrafo de conteúdos de Geografia para livros didáticos do Ensino Fundamental e Médio. Além disso, desenvolve pesquisas nas áreas de docência, BNCC, livros didáticos, políticas educacionais entre outras áreas de interesse

Karina Rousseng Dal Pont, Universidade Federal do Paraná

Professor at the Department of Teaching Theory and Practice at the Federal University
of Paraná (UFPR) since 2019. Degree in Geography from the State University of
Santa Catarina (2004), Master in Geography from the Federal University of Minas Gerais (2008)
and PhD in Education from the Federal University of Santa Catarina (2018).
The areas of interest, writing and research are in educational experiences in formal
and non-formal spaces; in the encounter and derivations between contemporary art and
education; in geographic education and its images; and in the processes of teaching
subjectivation. Her experiences with teaching have been in higher education,
since 2009, and also as a Geography teacher in public schools working in the
Final Years of Elementary, Secondary and Youth and Adult Education.
In addition to providing consultancy for the continued training of teachers for municipal
and state education networks.
I am currently a collaborator at the Pedagogical Laboratory for Geography Teaching,
Labogeo (UFPR), and I am coordinator of the Pedagogical Residency Program for the
Geography Course at UFPR (2022-2024).

References

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm#:~:text=L10639&text=LEI%20No%2010.639%2C%20DE%209%20DE%20JANEIRO%20DE%202003.&text=Altera%20a%20Lei%20no,%22%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 01 out. 2023.

CALLAI, C. Helena. Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B de. Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: NEPEG, 2010.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, Sexismo e Desigualdade no Brasil. 1. ed. São Paulo: Selo Negro, 2011.

CASTELLAR, Sônia Maria. Educação Geográfica: formação e didática. In: MORAIS, E. M. B. de; MORAES, L. B de. Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: NEPEG, 2010.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O lugar como espacialidade na formação do professor de Geografia: breves considerações sobre práticas curriculares. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 1, n. 2, p. 1-18, dez. 2011. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/39 . Acesso em: 01 out. 2023.

DAL PONT, Karina. Rousseng. Embaralhar imagens. A colagem como exercício na educação geográfica. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 133-150, 2018a. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/1237 3. Acesso em: 22 out. 2023.

________________. A (im) possibilidade do mapa. 2018. 216 f. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018b. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/189033 . Acesso em: 20 jun. 2023.

GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 1. Ed. São Paulo: Ática, 2002.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

LIMA, Solange Teresinha de. Geografia e literatura: alguns pontos sobre a percepção da paisagem. Revista GEOSUL, Florianópolis, v. 15, n. 30, p. 7-33, jul./dez. 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/14190 . Acesso em: 01 out. 2023.

MARCONI, Maria de A.; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARROZZINI, Giovanni. Nouvelle semence. 2010. 1 álbum, 21 fotografias, p&b. Disponível em: http://www.marrozzini.com/photo-portfolio/nouvelle-semence . Acesso em: 08 out. 2023.

MASSEY, Doreen. A mente geográfica. GEOgraphia, Niterói, v. 19, n. 40, p. 36-40, mai./ago. 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13798 . Acesso em: 14 out. 2023.

OLANDA, Diva Aparecida.; ALMEIDA, Maria Geralda de. A geografia e a literatura: uma reflexão. Revista GEOSUL, Florianópolis, v. 23, n. 46, p. 7-32, jul./dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/2177-5230.2008v23n46p7 . Acesso em: 20 jun. 2023.

OLIVEIRA, Yara Maria Castro de; BRINDEIRO, Francisco O. da Silva. As leis 10.639/2003 e 11.645/2008 e o ensino de geografia: desafios na formação e prática do professor. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., Fortaleza. Anais eletrônicos... Campina Grande: Realize, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/59233 . Acesso em: 01 out. 2023.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores: saberes da docência e identidade do professor. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, v. 3, p. 5-14, set. 1997. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/50. Acesso em: 20 jun. 2023.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROLNIK, Sueli. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SANTOS, Agatha. da Rosa. dos et al. Literatura e Geografia: uma proposta a partir de Torto Arado. In: ENCONTRO NACIONAL DAS LICENCIATURAS, 8., 2021, On-line; SEMINÁRIO DO PIBID, 7., On-line; SEMINÁRIO DO RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA, 2., On-line. Anais eletrônicos... Campina Grande: Editora Realize, 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/84817 . Acesso em: 20 jun. 2023.

SCHLINDWEIN, Luciane. Maria. Pesquisa na formação continuada dos professores: possibilidades para uma educação estética. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 37, p. 823-841, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189124308012 . Acesso em: 22 out. 2023.

TUAN, Y-Fu. Lugar: uma perspectiva experiencial. Geograficidade, Niterói, v. 8, n. 1, p. 4-15, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/27150. Acesso em: 01 out. 2023.

VIEIRA, Elaine.; VOLQUIND, Lea. Oficinas de ensino: O quê? Por quê? Como? 1. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

VIEIRA JUNIOR, Itamar. Torto Arado. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2019.

________________. Trabalhar é tá na luta: Vida, morada e movimento entre o povo da Iuna, Chapada Diamantina. 2017. 293 f. Tese (Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6228834. Acesso em: 01 out. 2023

Published

2024-04-30

How to Cite

PERRETTO DE ANDRADE, L.; ROUSSENG DAL PONT, K. As geografias em Torto Arado e as aproximações com a formação de professoras e professores. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 1, p. 39–58, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i1.7388. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7388. Acesso em: 3 jul. 2024.