CARTOGRAPHY

YOUR LANGUAGE, NARRATIVES, AND SOCIAL PRACTICE

Authors

  • Rodrigo Batista Lobato Universidade Estadual do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7403

Keywords:

Linguagem Cartográfica, Visão de Mundo, Cartografia Como Prática Social

Abstract

This article examines Cartography beyond its practical/official/academic function, exploring its dimension as a social practice and a means of cultural expression. Through the analysis of various types of maps, the text highlights how they are constructed, narrated, and interpreted within specific social contexts, reflecting the worldviews and values of the individuals and societies that produce them. The aim of this article is to analyze how these various cartographic documents, which we call maps, contribute to the construction of narratives and perspectives on the world of life, emphasizing our social practices as the spatialization of life through maps, which shapes and is shaped by cultural and social perceptions. Thus, it is demonstrated that maps function not only as tools for geographical orientation but also as powerful vehicles of expression, representation, and presentation of a worldview of everyday practices. In this way, it is argued that maps are living documents, loaded with subjectivity, that narrate and continuously rewrite the stories of the spaces that present themselves as maps as chronicles. Finally, it is defended that Cartography should also be seen as a form of visual language that actively participates in the construction of meanings, whether real or imaginary worlds, as well as in the negotiation of identities and differences, transcending its practical functionality to become a profoundly human and socially usual act of communication.

Author Biography

Rodrigo Batista Lobato, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Doutor pelo Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2020), inserido no Laboratório de Cartografia (GEOCART UFRJ); Mestre em Engenharia Cartográfica pelo Programa de Pós Graduação do Instituto Militar de Engenharia (2014); Geógrafo do magistério pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011). Atualmente é mediador à distância de Geomorfologia Continental do CEDERJ/UERJ; Coordenador do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Veiga de Almeida, atuando também como docente das disciplinas Cartografia Básica e Temática; Geoprocessamento e Sensoriamento Remoto; Cartografia Cultural; Geografia Cultural; Prática e Pesquisa em Geografia, além de ser responsável pelo grupo de estudo PANGEA. Tem experiência na área de Geociências, com ênfase em Cartografia e Geoprocessamento, atuando principalmente nos seguintes temas: História do Pensamento Cartográfico Escolar; Cartografia no Ensino de Geografia; Multiletramentos na Cartografia; Práticas de Letramentos na Cartografia; Cartografia Aplicada as Análises Ambientais. Recentemente se tornou o Coordenador do Pibid do curso de Geografia na Universidade Veiga de Almeida.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora, 1992.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BERTIN, J. Sémiologie graphique: les diagrames, les réseaux, les cartes. 2. Ed. Paris: Mouton, Gauthier-Villars, 1973.

CORRÊA, D.C. Cartografia Histórica do Rio de Janeiro: Reconstituição Espaço- Temporal do Centro da Cidade. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Rio de Janeiro, 2008.

CORRÊA, R. L. Monumentos, política e espaço. In: Geografia Cultural: uma antologia volume II. CORRÊA, R.L; ROSENDAHL, Z. (Orgs) Rio de Janeiro: EDUERJ, 2013.

CORSINO, P. Infância, linguagem e letramento: educação infantil na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação, 2003.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

GIRARDI, G. Mapas alternativos e educação geográfica. PerCursos, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 39-51, 2012.

GIRARDI, Gisele. Modos de ler mapas e suas políticas espaciais. Espaço e Cultura, [S.l.], p. 85-110, 2014.

HALL, S. Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage, 1997.

HANNA, S. P. Cartographic Memories of Slavery and Freedom: Examining John Washington's Map and Mapping of Fredericksburg, Virginia. Cartographica The International Journal for Geographic Information and Geovisualization, 2012.

LOBATO, R. B. Multiletramentos na Cartografia. Tese de doutorado em Geografia – Programa de Pós-Graduação em Geografia - UFRJ, Rio de Janeiro, 2020.

LOBATO, R. B.; LOPES, J. J. M. Protagonismo Infantil e Cultura Cartográfica: as crianças e a pandemia. Revista Tecnologias na Educação, v. 13, p. 1-13, 2021.

LOBATO, R. B.; SILVA, G. C. Cartografia e Literatura: entre mapas e narrativas. Humanidades & Inovação, v. 7, p. 261-274, 2020.

LOPES, J. J. M.; MUNIZ, B. F. C. Mapas vivenciais e espacialização da vida. Porto das Letras, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 321–335, 2023. DOI: 10.20873.mvev1. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15710. Acesso em: 29 dez. 2023.

LOPES, J. J. M.; COSTA, B. M. F.; AMORIM, C. C. Mapas Vivenciais: possibilidades para a Cartografia Escolar com as crianças dos anos iniciais. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 6, n. 11, p.237-256, jan/jun., 2016.

MARTINELLI, M. Mapas da Geografia e Cartografia Temática. 6a Ed., 2a reimpressão.–São Paulo: Contexto, 2014.

OLIVEIRA, Z. M. R. Interações Sociais e Desenvolvimento: A Perspectiva Sociohistórica. CADERNOS CEDES: Implicações do Modelo Histórico Cultural. 35, 51-64, 1995.

ROSENDAHL, Z.; CORRÊA, R. L. Geografia cultural: apresentando uma antologia. In: CORRÊA, R.; ROSENDAHL, Z. (Orgs) Geografia Cultural: uma antologia volume II. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2013.

SEEMANN, J. Mapas, mapeamentos e a cartografia da realidade. Geografares, Vitória (ES), v. 4, p. 49-60, 2003.

SEEMANN, J. Cartografia e cultura: abordagens para a Geografia Cultural. In: Temas e caminhos da Geografia Cultural. ROSENDAHL, Zenny; CORRÊA, Roberto Lobato. (Org). – Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

SEEMANN, J. Menino é azul e água no mapa também: cartografia, cores, convenções e cultura. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 23–44, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.909. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/909. Acesso em: 19 nov. 2023.

SEEMANN, J. Carto-crônicas: uma viagem pelo mundo da cartografia. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2013.

SEEMANN, J. O currículo dente-de-sabre da Cartografi¬a no Brasil: reflexões sobre a transmissão de saberes e fazeres no ensino superior. In. Formação e docência em Geografia: narrativas, saberes e práticas / Jussara Fraga Portugal, Simone Santos de Oliveira, Solange Lucas Ribeiro organizadoras. - Salvador: EDUFBA, 2015.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 5a. Reimpressão 1993.

KRYGIER, J.; WOOD, D. 2005. A Visual Guide toMap Design for GIS. New York: Guilford Press, 2005.

HARLEY, John B. Deconstructing the map. Cartographica 26, p.1-20. 1989.

Published

2024-04-30

How to Cite

LOBATO, R. B. CARTOGRAPHY: YOUR LANGUAGE, NARRATIVES, AND SOCIAL PRACTICE. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 1, p. 137–156, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i1.7403. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7403. Acesso em: 3 jul. 2024.