COLONIALITY OF KNOWLEDGE AND OTHER POSSIBILITIES FOR SCIENCE TEACHING: A REPORT FROM ENCOUNTERS
um relato a partir de encontros
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.1.8008Keywords:
eaching Sciences and Biology. Coloniality of Knowledge. Intercultural Dialogues.Abstract
Given the systems of exploitation and the worsening climate and humanitarian crisis, it is essential to reflect on the scientific paradigm, especially in Latin America. This experiential report is the result of a lecture delivered at the VI EREBIO held at the Federal University of Triângulo Mineiro, articulated with perceptions of the discussions and emerging issues during the event. The aim is to question the scientistic roots of modern science and point out possible intercultural paths for science education. In the natural and exact sciences, there is an objectivity and isolation of the objects of study that are not found in nature, and therefore, they offer an incomplete interpretation of the whole that seeks description and mastery of it. However, if we consider the knowledge constructed by indigenous peoples and traditional communities based on their relationship with nature and its dynamics, we achieve a complex and multidimensional reading of organisms and natural phenomena and their relationship with society, which can support the construction of another way of relating to the environment in the face of the advancing socio-environmental crisis. Thus, other possibilities for science, linked to territory, the body, and biodiversity, present potential for education committed to socio-environmental transformations.
References
BAPTISTA, G. C. S. Importância da demarcação de saberes no ensino de ciências para sociedades tradicionais. Ciência e Educação. v.16; n.3, p679-694, 2010.
CANDAU, V. M. F.; RUSSO, K. Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Diálogo Educacional, Curitiba, PR, v.10, n.29, p.151-169, jan./abr.2010.
CORAGGIO, J. L. Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção?. In: TOMMASI, L.; WARDE, M. J.; HADDAD, S. O BANCO MUNDIAL E AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS. 6ª. ed. São Paulo: Cortez, 2009. cap. III, p. 75-123. E-book (61 p.).
DESPRET, V. Habitar como un pájaro: mmodos de haver y de pensar los territorios.
Ciudade Autónoma de Buenos Aires: Cactus, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2015.
KRENAK, A. Ideias Para Adiar o Fim do Mundo. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MIGNOLO, W. Histórias locais – projetos globais: colonialidade, saberes subalternizados e pensamento liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.
MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, jun./2017.
NARITA, F. Z.; KATO, D. S. Construção Democrática e Educação Popular: Para um Esquema Interpretativo da América Latina. Cadernos CIMEAC, Uberaba, MG, v. 10, n. 3, p. 29-61, 2020. 33 p.
PANSARDI, M. V. A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O BANCO MUNDIAL. EccoS Revista Científica, São Paulo, n. 25, p. 127-142, enero-junio 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/715/71521708008.pdf.
QUIJANO, A. Coloniality of power, eurocentrism, and Latin American, enNepantla.Views from South, Durham, N. C.: Duke University, 1.3, 2000.
SHIVA, V. Monoculturas da Mente: Perspectivas da Biodiversidade e da Biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.
STENGERS, Isabelle; E SILVA, Fernando Silva; ROQUE, Tatiana. Uma Outra Ciência é Possível: manifesto por uma desaceleração das ciências. Bazar Do Tempo, 2023.
TOLEDO, V. M.; BARRERA-BASSOLS, N. A memória biocultural: a importância ecológica das sabedorias tradicionais. São Paulo: Editora Expressão Popular, 1ª edição, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
