ANXIOUS AND DEPRESSIVE SYMPTOMS AMONG HEALTH STUDENTS IN THE CONTEXT OF EMERGENCY REMOTE LEARNING

Authors

  • Lígia Fernanda de Araújo Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.
  • Rodrigo Jácob Moreira de Freitas Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.
  • Ana Paula Nunes de Lima Fernandes Faculdade de Enfermagem e Medicina Nova Esperança. Mossoró/RN, Brasil.
  • Janieiry Lima de Araújo Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pau dos Ferros/RN, Brasil.
  • Ellany Gurgel Cosme do Nascimento Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.
  • Sibele Lima da Costa Dantas Faculdade de Enfermagem e Medicina Nova Esperança. Mossoró/RN, Brasil.
  • Lídia Stéfanie Dantas Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18554/reas.v15i1.8360

Abstract

Objective: To analyze the prevalence of anxious and depressive symptoms among health students in the context of emergency remote learning. Method: This is a cross-sectional, observational, and descriptive study using a virtual questionnaire between November 2021 and June 2022. A total of 105 students participated. The questionnaire covered sociodemographic and psychosocial variables and validated instruments for assessing anxiety and depressive disorders. Results: The results showed a prevalence of 62.8% anxious symptoms and 40.9% depressive symptoms. There is a correlation between variables such as course type, aspects of remote learning (e.g., quality of internet access), having a prior mental disorder diagnosis, and reporting psychological changes during the pandemic, with significance p < 0.05. Conclusion: The prevalence is slightly higher than the standards proposed by the literature, and statistical tests indicate that there is no single factor associated with positive symptoms of anxiety and depression, but rather a plurality of factors.

Author Biographies

  • Lígia Fernanda de Araújo , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.

    Mestre. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN; Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade, Faculdade de Ciências da Saúde - FACS/UERN, Rua Miguel Antônio da Silva Neto, s/n, Aeroporto, 59600-000, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7400-1677. lidia20241002137@alu.uern.br.

  • Rodrigo Jácob Moreira de Freitas , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.

    Doutor. Docente. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN; Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade – PPGSS, Faculdade de Ciências da Saúde - FACS/UERN, Rua Miguel Antônio da Silva Neto, s/n, Aeroporto, 59600-000, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5528-2995

  • Ana Paula Nunes de Lima Fernandes , Faculdade de Enfermagem e Medicina Nova Esperança. Mossoró/RN, Brasil.

    Doutora. Docente do curso de Medicina. Faculdade Nova Esperança de Mossoró – FACENE, Av. Pres. Dutra, 701 - Alto de São Manoel, 59628-000, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0503-3333

  • Janieiry Lima de Araújo , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pau dos Ferros/RN, Brasil.

    Doutora. Docente do curso de Enfermagem. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN; Departamento de Enfermagem, Rodovia BR-405, S/n - Arizona, 59900-000, Pau dos Ferros, Rio Grande do Norte, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9806-8756

  • Ellany Gurgel Cosme do Nascimento , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.

    Doutora. Docente. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN; Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade – PPGSS, Faculdade de Ciências da Saúde - FACS/UERN, Rua Miguel Antônio da Silva Neto, s/n, Aeroporto, 59600-000, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4014-6242

  • Sibele Lima da Costa Dantas , Faculdade de Enfermagem e Medicina Nova Esperança. Mossoró/RN, Brasil.

    Doutora. Docente do curso de Enfermagem e Medicina. Faculdade Nova Esperança de Mossoró – FACENE, Av. Pres. Dutra, 701 - Alto de São Manoel, 59628-000, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7196-3769

  • Lídia Stéfanie Dantas Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró/RN, Brasil.

    Mestranda. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN; Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade – PPGSS, Faculdade de Ciências da Saúde - FACS/UERN, Rua Miguel Antônio da Silva Neto, s/n, Aeroporto, 59600-000, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil.  https://orcid.org/0000-0001-6737-2560

Published

2025-09-23

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

ANXIOUS AND DEPRESSIVE SYMPTOMS AMONG HEALTH STUDENTS IN THE CONTEXT OF EMERGENCY REMOTE LEARNING. JOURNAL OF NURSING AND HEALTH CARE, [S. l.], v. 15, n. 1, 2025. DOI: 10.18554/reas.v15i1.8360. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/enfer/article/view/8360. Acesso em: 5 dec. 2025.