ENVIRONMENTAL EDUCATION AND DECOLONIALITY IN THE CONSTRUCTION OF A SOCIO-ENVIRONMENTAL THOUGHT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18i00.7825

Keywords:

Decoloniality, Environmental Education, Critical Thinking.

Abstract

Since the beginning of humanity, human beings have always had a close relationship with nature, however, over time this relationship, which was previously mutual, began to be left aside and a rationality linked to the power and benefits that the natural environment would bring to the world. The human being began to take space in the formation of the conception, vision and relationship “Man”/Nature. Therefore, starting from the context of environmental problems resulting from the colonization process, this work brings with it an important discussion, with Decoloniality and Environmental Education as forms of approach that help in the construction of a thought aimed at preserving the environment. environment. To this end, the theoretical framework that was addressed here is a selection of texts, which were worked on in the discipline of Latin America and Development, taught in the Postgraduate course in Regional Development (PPGDR) at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR ) Pato Branco Campus, making it possible to support this discussion that borders on the relationships and construction mentioned above, making this an act of reflection, given the current scenario of environmental problems.

Author Biography

  • Edilson Pontarolo, Federal University of Technology of Paraná

    Bacharelado em Informática (1994) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa; mestrado em Informática Industrial (1998) pelo CEFET-PR; e doutorado em Informática na Educação (2008) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com estágio sanduíche no Laboratório de Informática de Grenoble, França, 2007/2008.  Funções ATUAIS: Professor na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Pato Branco, lotado no Departamento Acadêmico de Informática; Professor do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, linha de pesquisa Educação e Desenvolvimento; Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional.

References

BERNARDINO COSTA, Joaze. GROSFOGUEL, Ramon. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado. v. 31, nº1, janeiro/abril. 15-24. 2016.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Lei n. 9.795. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. 1999.

CUSICANQUI, Silvia. R. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Ch’ixinakax utxiwa, 2010.

CADENA, Marisol de la. Natureza incomum: histórias do antropo-cego. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros. (69), 95-117. 2018.

ESCOBAR, Arturo. Encountering development: the making and unmaking of the Third World. Princeton, Princeton University Press. 1995.

FANON, Franz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Ed. UFJF. 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2002.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1999.

GIL, Antonio. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas. 2008.

GUDYNAS, Eduardo. Bem viver: Germinando Alternativas ao Desenvolvimento. In: Descrecimento. Vocabulário para um novo mundo. D'ALISA, G. DEMARIA, F & KALLIS, G (orgs.).Tomo: Porto Alegre. 2016.

GUIMARÃES, Mauro. Armadilha paradigmática na educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B. et al. (Org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez. 15-29. 2006.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras. 2019.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In.: A colonialidade do saber. Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. São Paulo: CLACSO. 2005.

LATOUR, Bruno. Onde aterrar? Como se orientar politicamente no Antropoceno. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo. 2020.

LEFF, Enrique. Epistemologia Ambiental. São Paulo: editora cortez. 2001.

PALERMO, Zulma. Alternativas locais ao globocentrismo. Revista Epistemologias do Sul. Dossiê: Giro decolonial II Gênero, raça, classe e geopolítica do conhecimento. v. 3 n. 2. 44-56. 2019.

QUIJANO, Aníbal. Bien vivir: entre el desarrollo y la des/colonialidad del poder. Em Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder, Antologia editada por Conselho Latino-Americano de Ciências Sociais - CLACSO, 847-59. Buenos Aires: CLACSO. 2014.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Cap. 1 O mundo como fábula, como perversidade e como possibilidade. Rio de Janeiro: Record. 2000.

SPIVAK, Gayatri Chakravony. [1942] Pode o subalterno falar? Traduc?a?o: Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa, Andre? Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG. (Partes II e III).2010.

TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas. 2019.

YUSOFF, Kathryn. A Billion Black Anthropocenes - cap. Geology, Race, and Matter. 2023.

Published

2025-09-10

How to Cite

CARNEIRO ALVES, Marcos Henrique; PONTAROLO, Edilson. ENVIRONMENTAL EDUCATION AND DECOLONIALITY IN THE CONSTRUCTION OF A SOCIO-ENVIRONMENTAL THOUGHT. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. 00, p. e025034, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18i00.7825. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7825. Acesso em: 5 dec. 2025.