PARTICIPATORY EDUCATION FOR CITIZENSHIP AND SOCIAL ENVIRONMENTAL JUSTICE
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18i00.7842Keywords:
Education. Paulo Freire. Sustainable Development Goals.Abstract
This experience report aims to contribute to the analysis of the relationships between the elements of dialogicity in the perspective of Freirean thought, their contributions to the promotion of citizenship and the fulfillment of the objectives of sustainable development. The target audience for the analysis is based on the engagement of the participants, students from two classes of the 4th of Elementary School I and Extended Time Comprehensive Education, from a Municipal School in the city of Curitiba. A pedagogical strategy was developed with a phase of raising awareness of the issue of citizenship, the second phase with the presentation of the means of exercising citizenship through voting, and the third with proposing a solution to a problem identified at school. In this scenario, what was sought were understandings that corroborate the educational practices applied, in order to promote the possibility of understanding the elements that involved the socio-environmental challenges of the school. The actions that aimed to promote the solution emerged from the study of the problematization: How to develop conceptions of citizenship with students from the dialogical movement from the perspective of Paulo Freire, aiming at participatory education for citizenship and socio-environmental justice?. The result of resolving the challenge generated the movement of collective actions with a view to democracy, citizenship and social justice. Within the scope of These actions raised principles for participatory education aimed at the exercise of citizenship and social justice, linked to learning processes in harmony with Sustainable Development Goals: Quality Education (SDG 4); Peace, justice and effective institutions (SDG 16), of the United Nations (UN), on the 2030 agenda.
References
COSTA, J. C. M. da; BREDER, F. A.; AVELAR, K. E. S.; NASCIMENTO, L. F. C.; DUSEK, P. M.; MIRANDA, M. G. de. (2023). A educação sob a perspectiva do desenvolvimento local e da cidadania. Revista Augustus, v. 59, n. 32, p. 259-267. Disponível em: https://doi.org/https://doi.org/10.15202/1981896.2023v32n59p259. Acesso em: 7/07/2024.
CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Currículo do Ensino Fundamental: Diálogos com a BNCC. Departamento de Ensino Fundamental. v. 2, 2020.
DA COSTA, José Carlos Mayrink et al. A educação sob a perspectiva do desenvolvimento local e da cidadania. Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 59, n. 32, p. 259-267, 2023.
DA SILVA, Luiz Henrique Vieira; DE BENEDICTO, Samuel Carvalho; NETO, Josué Mastrodi. Aproximações entre a qualidade da democracia e o Desenvolvimento Sustentável. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, v. 58, p. 1-20, 2021.
DE OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno. A dialogicidade na educação de Paulo Freire e na prática do ensino de filosofia com crianças. Movimento-Revista de Educação, Rio de Janeiro, n. 7, p. 228-253, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da libertação em Paulo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2019. Freire, P. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo; TORRES, Carlos Alberto; NOVOA, Carlos Alberto Torres. Diálogo com Paulo Freire. São Paulo: Edições Loyola, 1979.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br. Acesso em: 17 abr. 2024.
SOARES, Leôncio José Gomes; PEDROSO, Ana Paula Ferreira. Dialogicidade e a formação de educadores na EJA: as contribuições de Paulo Freire. ETD Educação Temática Digital, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 250-263, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
