SCHOOL GARDEN AS AN ACTIVE METHODOLOGY PROPOSAL FOR CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS IN THE CONTEXT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18i00.7843Keywords:
Inclusion, Macrotrends, Pedagogical Practices, Environmental EducationAbstract
This article was prepared based on qualitative research of an exploratory descriptive type, which aimed to analyze how pedagogical practices with vegetable gardens are developed in the context of Environmental Education, in the Special Education modality with a focus on the characteristics of active methodologies, based on scientific articles collected in the databases: Google Scholar, Scopus, Web Of Science, Scielo and CAPES, in the last decade. To this end, the search was organized based on the descriptors: vegetable garden, active methodology, environmental education and special education. In this way, the work sought to create a discussion about how active methodologies through the garden can be a guiding tool for improving the learning of children with special needs. The articles searched were selected based on the macrotrends that operated, whether conservative, pragmatic or critical, and also on the characteristics of the active methodologies in relation to the benefits for Special Education. Thus, the results mainly point to reports of experiences, using the garden as a teaching tool and it is concluded that the works analyzed in this text bring conservative and pragmatic practices of Environmental Education with active participation of students.
References
AMARAL, A. Q. Panorama histórico da Temática Ambiental e Educação Ambiental: um campo em constante (re)construção. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 35, n. 2, p. 248–271, 2018. DOI: 10.14295/remea.v35i2.7800. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7800. Acesso em: 19 mar. 2024.
OLIVEIRA, A. A. de; VELASQUES, B. B; OLIVEIRA, M. S. de. Neurodesenvolvimento infantil em contato com a natureza. Iguatu, CE: Quipá EDITORA, 2021. Doi:10.39599/qped-ed1.116.
ARAÚJO, J. C. S. Fundamentos da Metodologia de Ensino Ativa (1890-1931). 37ª Reunião Nacional da ANPEd – 04 a 08 de outubro de 2015, UFSC – Florianópolis. 2015. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt02-4216.pdf. Acesso em: 12 mar. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Ministério da Justiça. Diário Oficial da União, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996. Brasília, MEC,1996.
BRASIL. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC/SEESP, 2001.
BOITA, T. R., BRANDÃO, S.; SIMÕES, W. Educação Ambiental na Educação Infantil: uma análise curricular da Associação dos Municípios do Oeste de Santa Catarina (AMOSC). Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 17(5), 374–397, 2022. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13360
CECD. Centro de Educação para o cidadão deficiente. Benefícios da horticultura terapia para a saúde mental. 2011. Disponível em: http://agrobio.pt/pt/images/documentos/horticultura_terapeutica.pdf.
CUNHA, M. B.; OMACHI, N. A.; RITTER, O. M. S.; NASCIMENTO, J. E.; MARQUES, G. Q. & LIMA, F. O. Metodologias Ativas: em busca de uma caracterização e definição. Scielopreprints, 2022. doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3885.
FRACHIA, Y. Y.; TOZATO, H; FIRMO, Heloisa Teixeira; VENDRAMINI, Ana Lúcia do Amaral. A horta pedagógica que nutre diversas dimensões do cotidiano escolar. Revista Maracanan, [S. l.], n. 34, p. 144–173, 2023. DOI: 10.12957/revmar.2023.78534. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/maracanan/article/view/78534. Acesso em: 19 mar. 2024.
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. da C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, Campinas, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/?lang=pt Acesso em: mar. 2022.
MATOS, M. L. F.; CRUZ, M. L. O. da; ANDRADE, N. V. M. de; ARAÚJO, S. M. G. Metodologias Ativas no Processo Ensino-Aprendizagem na Educação Especial. Revista Científica FESA, [S. l.], v. 3, n. 11, p. 49–64, 2023. DOI: 10.56069/2676-0428.2023.341. Disponível em: https://revistafesa.com/index.php/fesa/article/view/341. Acesso em: 19 abr. 2024.
MARTINS, N. R. S. Horta Inclusiva. Anais do IV Congresso Internacional Uma Nova Pedagogia para a Sociedade Futura, 2021.
MANTOAN, M. T. E. A integração de pessoas com deficiência: contribuições para reflexão sobre o tema. São Paulo: Memnon; SENAC, 2015.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2015.
ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência, 2006.
SANTOS, et al, Biodiversidade e Horta Comunitária: Relato de Experiência envolvendo alunos com Necessidades Especiais. Revista Educação, Artes e Inclusão DOI: http://dx.doi.org/10.5965/1984317815019127. 2019.
VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas Tomo V. Fundamentos de defectología Madrid, Centro de Publicaciones del M.E.C. y Visor Distribuciones, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
