EVIDENCE OF MACROTRENDS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION IN PEDAGOGICAL PROPOSALS IN EARLY EARLY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18i00.7846Keywords:
Conservador, Pragmática, Crítica, Meio Ambiente, CriançasAbstract
The present work aims to verify the signs of macro trends in environmental education in pedagogical proposals for early childhood education. The corpus of this analysis is constituted from the development of an Action Research Project (AP), carried out in a municipality in the State of Paraná. We opted for the Discursive Textual Analysis (DTA) methodology. The development of this project brought new perspectives in relation to Environmental Education. The actions developed (teachers, children and family members) involved some themes that support development and notions of sustainability, as well as the preservation of the environment, knowing that it requires care and protection. It was possible to notice throughout the study that the Macrotendencies are related to each other, however the Pragmatic and Conservative Macrotendencies stand out in relation to the Critical Macrotendencies, as it was absent in the teachers' description. The development of this project brought new perspectives in relation to Environmental Education. We conclude that continued training can be one of the ways to expand discussions regarding the Macrotrends presented here, mainly due to the need to implement Critical Socio-Environmental Education from early childhood.
References
BECHARA, Erika. A proteção da fauna sob a ótica constitucional. São Paulo: Juarez de Oliveira, 2003. p. 54.
BELLETINI, Fidélis Junior; CORSI, Letícia; BIELSKI, Josiane; JARENCZUK, Ana Paula; AMARAL, Anelize Queiroz; LIMA, Daniela Macedo. A ingenuidade por trás da reciclagem: o consumismo sendo questionado por meio de uma prática de Educação Ambiental. Revista: Educação Ambiental em Ação, 06/12/2018 (nº 66). Disponível em: https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3525. Acesso em: 21 mai. 2023.
BOFF, Leonardo. Saber cuidar. São Paulo: Vozes, 2012.
BOITA, Taise Raquel; BRANDÃO, Sabrina. SIMOES, Willian. A Educação Ambiental na Educação Infantil: uma análise do documento de orientação curricular da AMOSC. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) -Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2021.
CUNHA, Eduardo de Almeida; BARROS, Vera Lucia Lopes. CRIANÇAS DE QUINTAIS: vivenciando o Espaço da Educação Infantil com Criatividade. Revista Humana Et Al, Paço do Luminar, v. 1, n. 2, p. 65-80, dez. 2014. Disponível em: https://iesfma.com.br/wp-content/uploads/2017/10/REVISTA-IESF-2%C2%AA-EDICAO.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Currículo da Educação Infantil: Diálogos com a BNCC. Curitiba, 2020.
ENGEL, Guido Irineu. Pesquisa-ação. Revista Educar, n. 16, p. 181-191. Editora da UFPR. Curitiba/PR, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/dDzfLYyDpPZ3kM9xNSqG3cw/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2023.
GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Identidade da educação ambiental brasileira. Org. Philippe Layrargues. Brasília, 2004. p.25V34.
JARDIM, Daniele Barros. MOLON, Susana Inês. Significados e sentidos da Educação Ambiental para as crianças da educação infantil. 2010. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) – Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, 2010.
LAYRARGUES, P. P. LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. In: VI Encontro Pesquisa e Educação Ambiental – EPEA. Anais. 2011.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente e Sociedade, v. 17, n.1, p 23-40, 2014.
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria Carmo. Análise Textual Discursiva. Rio Grande do Sul - Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina - 14ª ed. - Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
RODRIGUES, Cae. Educação infantil e Educação Ambiental: um encontro das abordagens teóricas com a prática educativa. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, RS, v. 26, p. 169-182, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3354. Acesso em: 25 maio 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
