EVIDENCE OF MACROTRENDS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION IN PEDAGOGICAL PROPOSALS IN EARLY EARLY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18i00.7846

Keywords:

Conservador, Pragmática, Crítica, Meio Ambiente, Crianças

Abstract

The present work aims to verify the signs of macro trends in environmental education in pedagogical proposals for early childhood education. The corpus of this analysis is constituted from the development of an Action Research Project (AP), carried out in a municipality in the State of Paraná. We opted for the Discursive Textual Analysis (DTA) methodology. The development of this project brought new perspectives in relation to Environmental Education. The actions developed (teachers, children and family members) involved some themes that support development and notions of sustainability, as well as the preservation of the environment, knowing that it requires care and protection. It was possible to notice throughout the study that the Macrotendencies are related to each other, however the Pragmatic and Conservative Macrotendencies stand out in relation to the Critical Macrotendencies, as it was absent in the teachers' description. The development of this project brought new perspectives in relation to Environmental Education. We conclude that continued training can be one of the ways to expand discussions regarding the Macrotrends presented here, mainly due to the need to implement Critical Socio-Environmental Education from early childhood.

Author Biographies

  • Alesandra Rafael de Oliveira, Federal University of Technology of Paraná

    Discente no Programa de Pós-Graduação em Formação Educacional, Científica e Tecnológica - Doutorado Profissional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Área de concentração: Ensino, Aprendizagem e Mediações, na linha de pesquisa: Práticas Pedagógicas e Formação de Professores em Ensino de Ciências e Matemática, sob a orientação do Dr. João Amadeus Pereira Alves. Ênfase na abordagem: Ciência, Tecnologia, Ambiente e Sociedade (CTSA). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Paraná- PPGECM/UFPR (2020), na Linha de Pesquisa: História, Sociologia e Filosofia da Ciência. Ênfase na Natureza da Ciência e Divulgação Científica. Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Castelo Branco (2009). Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Claretiano (2022). Pós-Graduação em Educação Inclusiva pela Universidade Barão de Mauá (2012). Pós-Graduação em Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana pelo Estado de São Paulo (2022). Atualmente atua como Coordenadora Pedagógica na Prefeitura Municipal de Curitiba e como professora na Educação Básica. Tem experiência docente na área de Educação (Ensino Fundamental, Educação de Jovens e Adultos e Educação Infantil), ênfase na Coordenação Pedagógica. Membro participante no GT3 da Rede Brasileira de Ciência Cidadã.

  • Daniela Macedo de Lima, Federal University of Technology of Paraná

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, Mestre em Ciências Biológicas (Botânica) pela Universidade Federal do Paraná e Doutora em Ciências (Agronomia - Produção Vegetal) pela Universidade Federal do Paraná. É professora da UTFPR Campus Dois Vizinhos desde o ano de 2009, ministrando aulas nos cursos de Agronomia, Engenharia Florestal e Zootecnia. Tem experiência na área de Botânica, com ênfase em Morfologia Vegetal e Fisiologia do Crescimento e Desenvolvimento Vegetal, atuando principalmente nos seguintes temas: propagação vegetativa (micropropagação, estaquia, alporquia). Atualmente é Coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas.

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Published

2025-09-10

How to Cite

SANTOS, Ana Carolina Aparecida dos; RAFAEL DE OLIVEIRA, Alesandra; MACEDO DE LIMA, Daniela. EVIDENCE OF MACROTRENDS IN ENVIRONMENTAL EDUCATION IN PEDAGOGICAL PROPOSALS IN EARLY EARLY EDUCATION. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. 00, p. e025033, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18i00.7846. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7846. Acesso em: 5 dec. 2025.