Educação ambiental e interdisciplinaridade
análise do curso de Ciências Biológicas - Licenciatura da UTFPR Dois Vizinhos
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18i00.7866Keywords:
Formação Ambiental, Saber Ambiental, Complexidade, Interdisciplinaridade, Curso SuperiorAbstract
Environmental Education, especially in higher education, is a topic that must be treated with particular importance. Brazil is a prominent country when it comes to the environment and environmental education, considering its proportion and the different roles it plays on the global stage. This study aims to provide a brief historical overview of the main events and regulations related to environmental education in undergraduate education and to analyze the pedagogical project of the Biological Sciences undergraduate program at the Federal University of Technology - Paraná. It was possible to verify whether the subject is included in the course and how it is taught, also in how many course units environmental education is covered, and whether there are other ways of learning. Additionally, issues such as interdisciplinarity, multidisciplinarity and transdisciplinarity were evaluated, seeking to incorporate complex thinking and the holistic vision inherent to Environmental Education in higher education courses.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 abr. 2024.
BRASIL. Lei 9.795 de 27 de Abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 12 abr. 2024.
CAPRA, Fritjof. The web of life: a new scientific understanding of living systems. 3. ed. New York: Anchor, 1996.
DESCARTES, René. Discurso do método. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
DORNFELD, Carolina. B. Educação Ambiental: reflexões e desafios no Ensino Superior. Faculdade de Odontologia, Universidade do Estado de São Paulo. Araraquara, SP: 2015. Disponível em: https://www.foar.unesp.br/Home/projetoviverbem/educacao-ambiental-reflexoes-e-desafios-no-ensino-superior---resumo.pdf. Acesso em: 12 abr. 2024.
GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica: Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.
LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de professor, v. 14, n. 2, 2011. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/3515/2519. Acesso em: 12 abr. 2024.
MORIN, E. MOIGNE, J. L. A inteligência da complexidade. São Paulo: Peirópolis, 2000.
MORIN, Edgar. Cie?ncia com conscie?ncia. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2005.
MORIN, Edgar, Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 1994.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS . Declaração de Estocolmo sobre o Meio Ambiente Humano. In: Anais Conferência das Nações Unidas sobre Meio Ambiente Humano. Estocolmo, 1972. Disponível em https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/registro/referencia/0000001728#:~:text=Refer%C3%AAncia%3A,Unidas%20sobre%20Meio%20Ambiente%20Humano. Acesso em 19 jul. 2024.
PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO DE CIÊNCIAS BIOLÓGICAS. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2023. Disponível em: https://www.utfpr.edu.br/cursos/coordenacoes/graduacao/dois-vizinhos/dv-licenciatura-em-ciencias-biologicas/documentos/ppc_ciencias_biologicas__licenciatura_versao_pos_cogep_17-10.pdf/@@download/file. Acesso em: 17 abr. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
