ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION: A BIBLIOMETRIC STUDY IN THE BRAZILIAN JOURNAL OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

um estudo bibliométrico na Revista Brasileira de Educação Ambiental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18i00.7867

Keywords:

Keywords: Environmental Education. Early Childhood Education. Pedagogical Practices. Political-pedagogical macrotrends

Abstract

Abstract: This article aims to analyze how Environmental Education pedagogical practices are developed, in the Early Childhood Education stage, based on scientific articles collected in the Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), the documents chosen to carry out this analysis are from the period that covers the years 2019 to 2023. To this end, the methodology adopted was qualitative research of the exploratory descriptive type with bibliometric analysis. The articles were evaluated and classified, and of the thirty-five texts found, seven of them were categorized and analyzed according to macro trends: conservative, pragmatic and critical, according to the classification of Layrargues and Lima (2011; 2014). The research results indicate that most of the practices carried out in Early Childhood Education in relation to Environmental Education fit into the conservative macro-trend. Therefore, it is concluded that it is necessary for teachers to reflect and understand the concepts of Environmental Education, so that their pedagogical practices are not only conservative, but also critical, helping to develop children's critical sense from an early age.

References

BARBOSA, M. C. S. Oferta e demanda de Educação Infantil no Campo. Porto Alegre: Evangraf, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integra. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DCNEI, 2013.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Federal n.º 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 12.796, 4 de abril de 2013: altera a Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília: Planalto Central, 2013.

HAYASHI, C. R. M. HAYASHI, M. C. P. I.; DA SILVA, M. R. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S. l.], v. 2, n. 1, 2011.

GUENTHER, M.; FERREIRA, M. L. dos S. S.; ALEF, D. da S. Brincando com os resíduos: reutilização e reciclagem na Educação Infantil. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 14(1), 101–110, 2019. https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.2696

GUIMARÃES, C. M. A história da atenção à criança e da infância no Brasil e o surgimento da creche e da pré-escola. Revista Linhas. Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 80-142, set./dez. 2017.

LAYRARGUES, P. P. LIMA, G.F.C. Mapeando as Macro-tendênciasPolítico-Pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. Anais do VI Encontro Pesquisa em Educação Ambiental: a pesquisa em Educação Ambiental e a Pós Graduação no Brasil, Ribeirão Preto, 2011.

LAYRARGUES, P. P. LIMA, G.F.C. As macrotendências político­pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23–40, 2014.

LAYRARGUES, P. P. Para onde vai a Educação Ambiental? O cenário político-ideológico da Educação Ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, V. 7, 2012.

LOUREIRO, C.F.B. In: MELLO, S.S., TRAJBER, R. (Coord.). Educação Ambiental Critica: contribuições e desafios. In: MELLO, S.S.,TRAJBER, R. (Coord.). Vamos Cuidar do Brasil: conceitos e praticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação / Ministério do Meio Ambiente / UNESCO, 2007.

LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P. Ecologia Política, Justiça e Educação Ambiental Crítica: Perspectivas de Aliança Contra-Hegemônica. Trab. Educação e Saúde, Rio de Janeiro, V. 11, 2013.

LUCA, A. Q.; ANDRADE, D. F.; SORRENTINO, M. O diálogo como objeto de pesquisa na Educação Ambiental. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 02, p. 589-606, maio/ago. 2012.

MARVILA, Larissa Costa. RAGGI, Désirée Gonçalves. Desenvolvimento da Consciência Ambiental na Educação Infantil. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 14(4), 351–359, 2019. https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.2738.

OLIVEIRA, Z. R. de (org). O Trabalho do professor na Educação infantil. São Paulo: Biruta, 2012.

OLIVEIRA, M. G.; CARVALHO, L. M. Políticas Públicas de Formação de Professores e de Educação Ambiental: possíveis articulações. Revista Contemporânea de Educação, vol. 7, n. 14, agosto/dezembro de 2012.

OLIVEIRA, C. B. de.; MELO, R. de S. PINHEIRO, Á. da P. Escolhina da Biodiversidade: equipamento educativo cultural do Museu da Vila, Rede Ecomuseu Delta do Parnaíba (PI). Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 17(1), 350–368, 2022. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.11804.

RAMOS, R. C. C.; BOHN, I. C. RIBEIRO, E. A. W. Práticas de Educação Ambiental na educação infantil: Mata Atlântica, nosso bioma. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 18(5), 129–154, 2023.https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14869.

RODRIGUES, C. Educação infantil e Educação Ambiental: um encontro das abordagens teóricas com a prática educativa. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, RS, v. 26, p. 169-182, jan./jun. 2011. Disponível em: https://www.seer.furg.br/remea/article/view/3354>. Acesso em: 09 abril de 2024.

SANTOS, S. T. da S.; MUTIM, A. L. B. Educação Ambiental e a educação alimentar: os saberes no campo das práticas educativas. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 15(5), 109–123, 2020. https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10284

SCROCCAROET, V. L.; PEDROSO, D. S.; RODRIGUES, D. G. Prática docente em Educação Ambiental: um estudo de caso sobre a horta na educação infantil. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA),17(4), 261–274, 2022. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12095.

SOUZA, M. A. de. Educação do Campo: Proposta e práticas pedagógicas do MST. Petrópolis: Vozes, 2006.

TURKE, N. H.; MENEGUETE, H. da S.; SOARES, E. H. M.; PENHA, A. F.; MAISTRO, V. I. de A. Semana do meio ambiente: desenvolvimento de atividades lúdicas na Educação Infantil e nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 15(5), 381–390, 2020. https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9969.

Published

2025-09-10

How to Cite

CARNEIRO, Cristiany Aparecida; PEREIRA, Luciana Boemer Cesar; MELZER, Ehrick Eduardo Martins. ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION: A BIBLIOMETRIC STUDY IN THE BRAZILIAN JOURNAL OF ENVIRONMENTAL EDUCATION: um estudo bibliométrico na Revista Brasileira de Educação Ambiental. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. 00, p. e025038, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18i00.7867. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7867. Acesso em: 5 dec. 2025.