SCIENTIFIC DENIALISM IN EDUCATIONAL AGENDA

CHALLENGES FOR TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.1.7909

Keywords:

Biology education, Scientific denialism, Common core curriculum

Abstract

In this article, we discuss some questions raised in a workshop held at the VI Regional Biology Teaching Meeting in Uberaba, MG, where we addressed the theme of confronting scientific denialism through the teaching of science and biology. To this end, the article proposes a dialogue with publications in science education that have focused on this subject from different angles. Concerning the role of education in defying denialism, the article also analyses the extent to which the Brazilian core curriculum aligned with future teacher programmes fulfils this challenge. From this perspective, the article shows that such curriculum guidelines focused on instruction training and skills development undermine science education as the learning of the socio-historical process of science and minimize the threats of scientific denialism. 

Author Biographies

  • Bruno Venancio, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ) e graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ). Meus interesses de pesquisa são do campo de formação de professores de Ciências e Biologia, Currículo e disciplinas escolares Ciências e Biologia.

  • Sandra Selles, Fluminense Federal University

    Professora titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. Doutora em Science Education pela University of East Anglia. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Currículo, Docência e Cultura (CDC/UFF/CNPq).

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Published

2025-09-09

How to Cite

VENANCIO, Bruno; SELLES, Sandra. SCIENTIFIC DENIALISM IN EDUCATIONAL AGENDA: CHALLENGES FOR TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.1, p. e025028, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.1.7909. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7909. Acesso em: 6 dec. 2025.