AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES: REFLECTIONS TRIGGERED IN A BIOGRAPHICAL WORKSHOP WITH BIOLOGY TEACHERS
reflexões acionadas em um ateliê biográfico com professores de Biologia
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.1.7911Keywords:
Método Biográfico, Formação de Professores, Pesquisa-Formação, Ensino de BiologiaAbstract
The aim of this text is to share reflections from the workshop "Autobiographical Narratives and the Processes of Investigation and Training of Biology Teachers" held in 2023 at the VI Regional Meeting of Biology Teaching (EREBIO) of Regional 4 (MG/GO/DF/TO). This discussion is justified as a way to contribute to the deepening of (auto)biographical studies in the field of Education and Biology Teaching. The interest in this theme emerges from the authors' adherence to the biographical method in their training and research practices, which culminated in the creation of a biographical workshop structured in three stages: 1st - writing a (mini)narrative; 2nd - dialogue with theoretical references on (auto)biographical research; 3rd - sharing the autobiographical narrative. In this text, we highlight the potential of autobiographical narratives for the training and investigative processes of Biology teachers. By proposing the construction of knowledge in a shared manner through a horizontal relationship between the subjects involved, the text values subjectivities and intersubjectivity in understanding educational formation and phenomena.
References
BARBIER, René. Pesquisa-ação. Brasília: Líber Livros, 2007.
BARREIRO, Cristhianny Bento; ERBS, Rita Tatiana Cardoso. Métodos, metodologias e teorias nas pesquisas em educação: explorando sentidos das narrativas. In: BRAGANÇA, I. F. S.; FERREIRA, M. S. (Orgs.). Perspectivas epistêmico-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, p. 67-79, 2016.
BOLÍVAR, Antonio. Las historias de vida del profesorado: voces y contextos. Revista mexicana de investigación educativa, v. 19, n. 62, p. 711-734, 2014.
BOLÍVAR, Antonio. “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v.1, n. 4, p. 41-62, 2002a.
BOLÍVAR, Antonio (Org.). Profissão professor: o itinerário profissional e construção da escola. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Bauru, SP: EDUSC, 2002.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, M. H. M. B.; CUNHA, J. L.; BÔAS, L. V. (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, p. 65-82, 2018.
BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, v. 28, n. 1, p. 11-30, jan./jun. 2002.
DE LA FUENTE, Lili Ochoa. Como editar pedagogicamente los relatos de experiências? Buenos Aires: Fundación Laboratorio de Políticas Públicas, 2007.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Experiencia y formación: biografización, biograficidad y heterobiografía. Revista mexicana de investigación educativa, v. 19, n. 62, p. 695-710, 2014.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, set.-dez., 2012.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e pesquisa, v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método autobiográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, p. 31- 58, 2010.
FERRAROTTI, Franco. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal, RN: EDUFRN, 2014.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal, RN: EDUFRN, São Paulo: Paulus, 2010a.
NÓVOA, António. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Ed., 2013.
NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, p. 155-188, 2010.
NÓVOA, António. Nada substitui um bom professor. São Paulo: SINPRO-SP, 2007.
NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20, 1999.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O movimento (auto) biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativa, experiência y reflexión autobiográfica: por una epistemologia del sur en educación. In: ARANGO, G. J. M. (Comp.). Narrativas de experiência en educación y pedagogia de la memória. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial FFyL de la Universidad de Buenos Aires, p. 69-87, 2015.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, v. 34, n. 2, 2011.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa, t. I. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
SUÁREZ, Daniel. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas como estrategia de indagación-acción-formación de docentes. In: PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C. (Orgs). Memoria docente, investigación y formación. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires, p. 131-152, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
