WHICH PAYS MORE: GASOLINE OR ETHANOL? STRATEGIES FROM RESEARCH IN THE MATHEMATICS CLASSROOM

estratégias a partir da investigação na sala de aula de Matemática

Authors

  • Thais Ester Gonçalves Universidade Federal de Ouro Preto
  • André Augusto Deodato Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.6508

Keywords:

Supervised internship, Investigation, Mathematics classroom

Abstract

In this article we present the report of an experience lived during the Supervised Internship discipline, in particular, during the conduction of a class in which an investigative activity was carried out. Thus, we established the objective of analyzing the strategies adopted by the students during this activity, in which notions of percentage were mobilized to reflect on fuel consumption in automobiles. Therefore, from a theoretical point of view, the report makes use of a research concept that emphasizes the importance of valuing the social role of Mathematics in society. From a methodological point of view, we make use of the legitimacy recognized in research on the practice itself. It is imperative to emphasize that the material, on which the analysis will focus, was produced from access to the records of a class in the internship report and in the field diary of one of the authors. As main results, we highlight: i) the investigative activity seemed to have encouraged students to use the concept of percentage to compare which fuel was economically more advantageous, from an action of collecting real information about the prices charged by gas stations the city in which they resided; ii) through the investigative activity, the students used two different strategies to calculate percentages.

Author Biographies

Thais Ester Gonçalves, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduada em Matemática - Licenciatura pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Durante a graduação, foi bolsista do Projeto de Iniciação Cientifica e Mestrado (PICME), voluntária no Programa de Educação Tutorial de Matemática (PETMAT). Além disso, ministrou tutorias das disciplinas Análise I e Álgebra Linear I. Premiada com Medalha de Prata (2018) e quatro menções honrosas (2012, 2013, 2015 e 2017) pela Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP). 

André Augusto Deodato, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui graduação em Matemática (licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010), mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais(2012) e Doutorado em Educação pela mesma Faculdade. É membro do grupo de pesquisa intitulado "Estudos Historico-Culturais em Educação Matemática e em Ciências". Liderou o referido grupo de 2019 até 2023. Também é membro do grupo de pesquisa NEEPHI - Núcleo de Estudos Tempos, Espaços e Educação Integral, da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Atuou como professor de Matemática no Centro Pedagógico (CP/EBAP/UFMG) de 2012 até 2019. Atualmente é professor do Departamento de Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto e atua como docente permanente no Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da mesma universidade. Tem experiência como docente e pesquisador na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino e Aprendizagem de Matemática; Sala de Aula de Matemática; Jogos e Materiais Manipulativos no Ensino da Matemática; Escolas de Tempo Integral; Educação Integral em Tempo Integral.

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Published

2024-01-24

How to Cite

ESTER GONÇALVES, T.; DEODATO, A. A. WHICH PAYS MORE: GASOLINE OR ETHANOL? STRATEGIES FROM RESEARCH IN THE MATHEMATICS CLASSROOM: estratégias a partir da investigação na sala de aula de Matemática. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 243–257, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.6508. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6508. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Relato de experiência