WHICH PAYS MORE: GASOLINE OR ETHANOL? STRATEGIES FROM RESEARCH IN THE MATHEMATICS CLASSROOM
estratégias a partir da investigação na sala de aula de Matemática
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.6508Keywords:
Supervised internship, Investigation, Mathematics classroomAbstract
In this article we present the report of an experience lived during the Supervised Internship discipline, in particular, during the conduction of a class in which an investigative activity was carried out. Thus, we established the objective of analyzing the strategies adopted by the students during this activity, in which notions of percentage were mobilized to reflect on fuel consumption in automobiles. Therefore, from a theoretical point of view, the report makes use of a research concept that emphasizes the importance of valuing the social role of Mathematics in society. From a methodological point of view, we make use of the legitimacy recognized in research on the practice itself. It is imperative to emphasize that the material, on which the analysis will focus, was produced from access to the records of a class in the internship report and in the field diary of one of the authors. As main results, we highlight: i) the investigative activity seemed to have encouraged students to use the concept of percentage to compare which fuel was economically more advantageous, from an action of collecting real information about the prices charged by gas stations the city in which they resided; ii) through the investigative activity, the students used two different strategies to calculate percentages.
References
LIMA, C. N. D. M. F. D., NACARATO, A. M. A investigação da própria prática: mobilização e apropriação de saberes profissionais em Matemática. Educação em Revista, v.25, n.02, (p.241-266). Belo Horizonte, 2009.
PONTE, J. P. D; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
SKOVSMOSE, O. Cenários para a investigação. Bolema. Rio Claro - SP, v.13, n.14, p. 66-91. 2000. Tradução: BARBOSA, J. C.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio. PCN+ Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais - Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília/D.F, 2002a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília/D.F, 1998d.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
FIORENTINI, D.; MIORIM, M. . Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim da SBEM-SP, v. 4, n. 7, 1990.
KNIJNIK, G. Educação Matemática, culturas e conhecimento na luta pela terra. 1. ed. Santa Cruz do Sul: Editora da Universidade de Santa Cruz do Sul -- EDUNISC, 2006. v. 1. 240p .
ARAÚJO, P.; ALMEIDA, T. R. D. de. Conquista: Solução Educacional: ensino fundamental: 8º ano: matemática - 2.ed. atual. - Curitiba: Cia. Bras. de Educação e Sistemas de Ensino, 2022.
AM NCIO, R. A.; DEODATO, A. A. Triângulos no pentágono: diferentes registros para resolver um problema. Revemop, 2021, 3: e202133-e202133.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.