Características de projetos de educação ambiental em contextos educacionais não escolares

considerações panorâmicas da produção acadêmica em teses e dissertações brasileiras

Authors

  • Daniela Bertolucci de Campos Universidade Estadual Paulista - Unesp
  • Rosa Maria Feiteiro Cavalari Universidade Estadual Paulista - Unesp - Rio Claro - SP

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15iEsp.6526

Keywords:

Environmental Education projects, Non-school context, Theses and dissertations

Abstract

This text constitutes a clipping of a doctoral research, “state of the art”, seeking to investigate in the academic production in theses and dissertations Environmental Education projects in non-school educational contexts, in order to characterize them in terms of general and pedagogical aspects. In the period studied (1981 to 2016) we identified 39 researches. The themes that prevailed were "environmental preservation/management", "solid residues", "water resources" and "citizenship/participation/sustainability";the predominant objective was “to provide changes in attitudes/values/behaviors”. Researches that study projects with short-term interventions, adult audiences and the use of exhibition techniques predominated; approximately half of the projects didn’t have evaluative procedures. Government agencies or public institutions stand out as proponents or partners of these projects. We question the extent to which ephemeral Environmental Education projects can achieve significant changes in social and environmental reality from a transformative perspective.

Author Biography

Rosa Maria Feiteiro Cavalari, Universidade Estadual Paulista - Unesp - Rio Claro - SP

Livre Docente em Educação Ambiental pelo Instituto de Biociências –UNESP e Pós-Doutorado em Educação Ambiental na Chaire de Recherche du Canada en Éducation relative à lenvironnement, da Université du Québec à Montréal (UQÀM). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação / Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Rio Claro, SP, Brasil.

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Published

2023-05-17

How to Cite

CAMPOS, D. B. de; CAVALARI, R. M. F. Características de projetos de educação ambiental em contextos educacionais não escolares: considerações panorâmicas da produção acadêmica em teses e dissertações brasileiras. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. Esp, p. 130–152, 2023. DOI: 10.18554/rt.v15iEsp.6526. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6526. Acesso em: 27 dec. 2024.