Aprendizagem baseada em projetos e ensino por investigação como alternativas para o ensino de Ciências

visão dos discentes de uma disciplina pedagógica

Authors

  • Deyla Paula de Oliveira Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG)
  • Ayslane Barros dos Santos Universidade de Pernambuco - UPE
  • Gustavo Cunha de Araújo Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6789

Keywords:

Ciências, Ensino, Metodologia ativa

Abstract

In the degree, as a modality of higher education focused on teaching, the student must acquire knowledge that is essential for their training. Among these are Project-Based Learning (PBL) and Teaching by Investigation. This study aimed to analyze the knowledge of undergraduate students in Biological Sciences at a brazilian public university, about the topic PBL and Teaching by Investigation in Science teaching for the elementary school. With a quali-quantitative approach, this study is characterized as an opinion poll, with students from the university being the focus of the study. We found that most students have knowledge about the importance of working with PBL and Research Teaching in Basic Education schools and higher education institutions. However, they understand that they need to know and learn more about the themes, especially with regard to the approach to subjects related to Biological Sciences.

Author Biographies

Deyla Paula de Oliveira, Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG)

Pós-Doutora em Microbiologia de Alimentos pela Universidade Federal do Tocantins - UFT. Doutora e Mestre em Genética, Conservação e Biologia Evolutiva pelo Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia - INPA. Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas pela UFT. Professora do Magistério Superior na Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG)

Ayslane Barros dos Santos, Universidade de Pernambuco - UPE

Estudante de Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade de Pernambuco - UPE

Gustavo Cunha de Araújo, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutor em Educação pela UNESP. Mestre em Educação pela UFMT. Graduado em Artes Visuais pela UFU. Professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Professora vinculada ao Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPPGE/UFT) e ao Programa de Pós-Graduação Profissional em Artes (ProfArtes/UFU).

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Published

2023-05-26

How to Cite

PAULA DE OLIVEIRA, D.; BARROS DOS SANTOS, A.; CUNHA DE ARAÚJO, G. Aprendizagem baseada em projetos e ensino por investigação como alternativas para o ensino de Ciências: visão dos discentes de uma disciplina pedagógica. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 61–79, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6789. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6789. Acesso em: 20 may. 2024.