SUSTAINABILITY AND TRADITIONAL COMMUNITIES: CHARACTERIZATION OF THESIS AND DISSERTATIONS OF BANCO EARTE

caracterização de teses e dissertações do Banco EARTE

Authors

  • Rejane Leal Candido Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Danilo Seithi Kato Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15iEsp.6824

Keywords:

State of the Art, Environmental Education, Sustainable Practices

Abstract

We aim to characterize the research from 1981 to 2016, which deals with sustainability and practices in traditional communities. The research question elaborated was: “in which regions and institutions do they originate and which thematic focuses have been focused on research in environmental education (EE) when dealing with sustainability and / or based on practices in traditional communities? We carried out a state-of-the-art study, using the project’s database called EArte. For the delimitation of the documentary corpus, we used the markers,”sustain", "traditional communities" and "traditional community", resulting in 17 publications that relate sustainability and traditional community (ies). Based on the analysis of the indicators we identified that area of ??concentration, institution, year, methodological design and subject of study come from the public, federal and state universities, dated from 2002. As a main result, we discussed the position of communities as a locus of research and that their representation has been, mainly because they are in conflict regions, linked to their forms of relationship with the natural environment.

Author Biography

Danilo Seithi Kato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Danilo Seithi Kato é docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), vinculado ao curso de Licenciatura em Educação do Campo. É credenciado nos Programas de Pós-Graduação em Educação da UNESP (Campus Rio Claro/SP) na linha de pesquisa em Educação Ambiental; e na UFTM, na linha de pesquisa Fundamentos e práticas educacionais. É editor da revista acadêmica Cadernos CIMEAC (ISSN 2178-9770). É líder do grupo de estudo e pesquisa em interculturalidade e educação em ciências (GEPIC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores atuando principalmente nos seguintes temas: educação popular; educação em ciências; educação ambiental; educação do campo; interculturalidade.

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Published

2023-05-17

How to Cite

LEAL CANDIDO, R.; SEITHI KATO, D. . SUSTAINABILITY AND TRADITIONAL COMMUNITIES: CHARACTERIZATION OF THESIS AND DISSERTATIONS OF BANCO EARTE: caracterização de teses e dissertações do Banco EARTE. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. Esp, p. 84–108, 2023. DOI: 10.18554/rt.v15iEsp.6824. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6824. Acesso em: 3 jul. 2024.