Práticas de ensino na alfabetização
uma possibilidade fundamentada na perspectiva discursiva
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7129Keywords:
Literacy. Written language. Discursive Process.Abstract
ABSTRACT
The development of writing activities based on the knowledge of students in the early years of elementary school, which value their role in the literacy process, still represents a challenge for teachers. In this context, the objective is to analyze teaching practices related to writing acquisition by the students during literacy, considering language as both interaction and interlocution form. Based on Vigotski, (2007; 2018), Smolka (1988), Goulart, Gontijo, et al. (2017) discursive literacy perspective, we developed a study that consists of a reflection on the discursive conception of literacy. This study was based on the analysis of the practices developed by a professor in the second year of the public elementary school from the city of Fortaleza, Brazil. As a result of this work, we observed the importance of a professor reviewing their literacy process and considering literacy not as a mechanical act of reading/writing, but a process composed by the interaction and interlocution between professor and students. Another important point observed is that the writing process corresponds to the social practices from which children learn and participate.
References
BAZERMAN, C. Retórica da ação letrada. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_ versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.
FERREIRO, Emília. Com todas as letras. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOULART, C. M. A. O processo de alfabetização e a produção do sentido do discurso escrito. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v. 17, n. 2, p. 495-508, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/108049. Acesso em: 10 jul. 2023
GOULART, C. M. A. Para início de conversa sobre os processos de alfabetização e de pesquisa. In. GOULART, C. M. A; GARCIA, I. H. M.; CORAIS, M. C. (org.). Alfabetização e discurso: dilemas e caminhos metodológicos. Campinas: Mercado de Letras, 2019. p. 19 -45.
GOULART, C. M. A; GARCIA, I. H. M.; CORAIS, M. C. (org.). Alfabetização e discurso: dilemas e caminhos metodológicos. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
GOULART, C. M. A; GONTIJO, C. M. M.; FERREIRA, N. S. de A. (org.). A alfabetização como processo discursivo: 30 ano de a criança na fase inicial da escrita. São Paulo: Cortez, 2017.
MACHADO, M. L. C. de A; LOPES, Paula da Silva Vidal Cid. A linguagem e os processos de enunciação e significação na alfabetização. Rev. Bras. Linguíst. Apl., [S. l.], v. 22, n. 2, p. 342-364, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/9Mz9ZKF7Q8fRztbGbgxGTmn/ ?format=pdf&lang=pt. Acesso em 12 out. 2023
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.
SMOLKA, A.L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 1988.
SMOLKA, A.L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio pedagógico: livro para professores. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.