Práticas de ensino na alfabetização

uma possibilidade fundamentada na perspectiva discursiva

Authors

  • Maria José Barbosa Universidade Federal do Ceará -UFC
  • Elizangela Silva Mesquita Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Lílian Sousa de Castro

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7129

Keywords:

Literacy. Written language. Discursive Process.

Abstract

ABSTRACT

The development of writing activities based on the knowledge of students in the early years of elementary school, which value their role in the literacy process, still represents a challenge for teachers. In this context, the objective is to analyze teaching practices related to writing acquisition by the students during literacy, considering language as both interaction and interlocution form. Based on Vigotski, (2007; 2018), Smolka (1988), Goulart, Gontijo, et al. (2017) discursive literacy perspective, we developed a study that consists of a reflection on the discursive conception of literacy. This study was based on the analysis of the practices developed by a professor in the second year of the public elementary school from the city of Fortaleza, Brazil. As a result of this work, we observed the importance of a professor reviewing their literacy process and considering literacy not as a mechanical act of reading/writing, but a process composed by the interaction and interlocution between professor and students. Another important point observed is that the writing process corresponds to the social practices from which children learn and participate.

 

References

BAZERMAN, C. Retórica da ação letrada. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_ versaofinal_site.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.

FERREIRO, Emília. Com todas as letras. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOULART, C. M. A. O processo de alfabetização e a produção do sentido do discurso escrito. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v. 17, n. 2, p. 495-508, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/108049. Acesso em: 10 jul. 2023

GOULART, C. M. A. Para início de conversa sobre os processos de alfabetização e de pesquisa. In. GOULART, C. M. A; GARCIA, I. H. M.; CORAIS, M. C. (org.). Alfabetização e discurso: dilemas e caminhos metodológicos. Campinas: Mercado de Letras, 2019. p. 19 -45.

GOULART, C. M. A; GARCIA, I. H. M.; CORAIS, M. C. (org.). Alfabetização e discurso: dilemas e caminhos metodológicos. Campinas: Mercado de Letras, 2019.

GOULART, C. M. A; GONTIJO, C. M. M.; FERREIRA, N. S. de A. (org.). A alfabetização como processo discursivo: 30 ano de a criança na fase inicial da escrita. São Paulo: Cortez, 2017.

MACHADO, M. L. C. de A; LOPES, Paula da Silva Vidal Cid. A linguagem e os processos de enunciação e significação na alfabetização. Rev. Bras. Linguíst. Apl., [S. l.], v. 22, n. 2, p. 342-364, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/9Mz9ZKF7Q8fRztbGbgxGTmn/ ?format=pdf&lang=pt. Acesso em 12 out. 2023

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

SMOLKA, A.L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 1988.

SMOLKA, A.L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio pedagógico: livro para professores. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

Published

2024-01-24

How to Cite

JOSÉ BARBOSA, M.; SILVA MESQUITA, E.; SOUSA DE CASTRO, L. . Práticas de ensino na alfabetização: uma possibilidade fundamentada na perspectiva discursiva. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 19–36, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7129. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7129. Acesso em: 22 nov. 2024.