LANDSCAPES, PERCEPTIONS AND COMPOSITIONS FOR OTHER TRAINING PROCESSES

ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A CONSERVATION UNIT

Authors

  • Juliana Roemers Moacyr Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Adriana Guardiola Lunardi Instituto Çarakura
  • Ana Maria Hoepers Preve Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7325

Keywords:

Composition, environmental education, workshop, landscap, perception.

Abstract

ABSTRAT

What do we perceive around us and how do we perceive it? What is beyond what we see? How to reveal other landscapes in the landscape? These questions motivated the creation of a workshop in the Environmental Education Program of the Parque Estadual da Serra do Tabuleiro. The workshop Landscapes, perceptions and compositions sought to show perceived, remembered and imagined landscapes, mixing memory and affectivity with the strength of plants and earth natural pigments. By trying to move away from an education given a priori, the intention was to produce a rupture, surpassing the institutionalized environmental education, seen as a guarantee of awareness for nature conservation, and then think on this education in other ways. In this workshop, we invested in experimenting with environmental education, causing it to be inventive. As inventive we consider an education that is involved with a poetics and a politics of subtleties so that we could imagine other natures, other landscapes, other forms of relationship, protection and, therefore, other forms of perception within a Conservation Unit.

References

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/abr 2022, nº 19, p. 20-29.

COCCIA, Emanuelle. A Virada Vegetal. Editora N-1. 2008.

CORRÊA, G. C; PREVE, A. M. H. A educação e a maquinaria escolar: produção de sub-jetividades, biopolítica e fugas. Revista de Estudos Universitários, 2011, v. 37, nº 2, p. 181-201.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon - lógica da sensação. Trad. Silvio Ferraz e Annita Costa Malufe, 1981.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Trad. Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasilien-se, 2007.

DIAS, Suzana. Perceber-fazer floresta: da aventura de entrar em comunicação com um mundo todo vivo. Revista ClimaCom. 2020, nº 17.

GIRAD, Gisele. Mapas alternativos e educação geográfica. Revista Percursos. Florianópolis, jul/dez, 2012, vol. 13, nº 02, p. 39-51.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

PELBART, Peter. Pál. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. Trad. John Laudenberger. São Paulo: n-1, 2013.

PREVE, Ana Maria Hoepers. Geografias, imagens e educação: experiências. Revista Entre-Lugar, Dourados- MS. Jan/jun, 2013, nº 7, p. 49-66.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental – transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina Editora da UFRGS, 2011.

TERRA do Silencio e da Escuridão. Direção: Werner Herzog. Alemanha. 1971. Documentário (120 minutos). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GI3TghJync8. Acessado em: 10 nov. 2023.

Published

2024-05-01

How to Cite

ROEMERS MOACYR, J.; GUARDIOLA LUNARDI , A. . .; PREVE , A. . M. H. LANDSCAPES, PERCEPTIONS AND COMPOSITIONS FOR OTHER TRAINING PROCESSES: ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A CONSERVATION UNIT. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 1, p. 223–240, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i1.7325. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7325. Acesso em: 22 dec. 2024.