A experimentação audiovisual como modo de capturar corporeidades
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7353Keywords:
Geography of Education, Audiovisual Experimentation, Teaching in the pandemicAbstract
By understanding audiovisual experimentation as an artistic expression that connects with testing techniques, forms, and ways of conducting a filming process, we have captured materials produced by the experience of teaching Geography during the Emergency Distant Teaching (EDT) established by the Covid-19 pandemic. We have identified changes of teaching techniques during the pandemic context and we have examined composition lines both by taking the cartography of Deleuze and Guattari in the investigation of the paths of creation as methodological direction. By mixing the possibility of making a motion picture with the potential of an educator, we have explored territories, united clues and approached different boarders. Throughout the shooting of the film, we have captured nuances of the daily life of a Geography teacher who has experienced new ways of teaching that emerged during the pandemic.
References
BARROS, Laura P.; KATRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; DA ESCOSSIA, Liliana; KASTRUP, Virginia (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
BEHAR, Patricia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 12 jan. 2024.
COSTA, Luciano Bedin da. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV. vol.7, p. 66-77. maio/ago. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/15111/pdf_1. Acesso em: 18 jan. 2024.
COSTA, Luciano B. da; AMORIM, Alexandre Sobral Loureiro. Uma introdução a teoria das linhas para a cartografia. Atos de Pesquisa em Educação. Vol. 14, n. 3, p. 912-933. 2019. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/204115. Acesso em: 24 jan. 2024.
DELEUZE. Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia – vol 1. Tradução Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DELEUZE. Gilles; GUATTARI, Féliz. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia – vol 3. Tradução Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
FERREIRA, Débora Schardosin. Cine-geografar a escola: um Currículo Geográfico a partir do lugar. Tese (Doutorado em Geografia) - Instituto de Geociências, Programa de Pós-graduação em Geografia. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2019.
FERREIRA, Débora Schardosin; TONINI, Ivaine Maria. Há uma escola como lugar em período de pandemia? Revista Ensaios de Geografia, Niterói, v. 5, n. 10, p. 27-32, jul. 2020.
FÓRUM NICARÁGUA (MIGLIORIN, C.; GARCIA, L.; PIPANO, I.; RESENDE, D.). A Pedagogia do Dispositivo: Pistas para Criação com Imagens. In: LEITE, C.; OMELCZUK, F.; REZENDE, L. A. (Org). Cinema-Educação: políticas e poéticas. Macaé: NUPEM, 2021.
GESTRADO/UFMG. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente da Universidade Federal de Minas Gerais. Trabalho docente em tempos de pandemia. Relatório técnico, 2020.
GUATTARI, Félix. E ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes. 1996.
KASTRUP, Virginia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; DA ESCOSSIA, Liliana; KASTRUP, Virginia (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MASSEY, Doreen. A mente Geográfica. GEOgraphia, Niterói, Universidade Federal Fluminense, v.19, n. 40, maio/ago. 2017.
MOROZOV, Evgeny. Big tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.
OLIVEIRA JR., Wenceslao. M. Vídeos, resistências e geografias menores: linguagens e maneiras contemporâneas de resistir. Terra Livre, v. 1, n. 34, 2010. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/terralivre/article/view/316. Acesso em: 24 jan. 24.
PAES, Bruno Teixeira; FRESQUET, Adriana. Algumas reflexões sobre a pandemia, as visibilidades, a velocidade e suspensões possíveis em uma experiência audiovisual docente. Educação Temática Digital [on line], vol. 24. 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/etd/v24n1/1676-2592-etd-24-1-0053.pdf. Acesso em: 28 jan. 24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.