Educação Física Escolar e inclusão

considerações sobre o trabalho pedagógico no município de Aracati

Authors

  • Pedro Henrique Silvestre Nogueira Universidad de Salamanca
  • Symon Tiago Brandão de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) | Campus Itapipoca
  • Ferreira Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i3.7487

Keywords:

Educação Inclusiva, Trabalho Pedagógico, Educação Física Escolar

Abstract

This research aims to analyze how the pedagogical work centered on the strategies used by teachers has been developed in Physical Education classes in the municipality of Aracati-CE. Ten teachers from the municipal education network participated in the study. It uses an electronic survey-type questionnaire as a data collection instrument, composed of four distinct sections. The main results showed a desire for more formative moments. Understanding about inclusion revolved around the categories of adaptation, equality of learning, and equality of opportunities. 90% of teachers report not feeling prepared to work with students with disabilities, mainly because the difficulties in developing an inclusive perspective are characterized by the lack of material resources and adequate physical structure, as well as the lack of encouragement for continued training also stood out as a serious impediment. In turn, adapted activities emerged as the main pedagogical resource used by teachers. We conclude that school Physical Education is essential in the student's formation process, as it favors social interaction, autonomy, self-confidence, among others. The proposal for school inclusion requires numerous implications for educational systems and points to the need for transformations in the political, administrative, and pedagogical field.

Author Biographies

Pedro Henrique Silvestre Nogueira, Universidad de Salamanca

Doutorando em Antropologia - Universidad de Salamanca. Mestre em Educação e Ensino - Universidade Estadual do Ceará. Licenciatura em Educação Física - Centro Universitário UNIFAMETRO. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar GEPEFE/UECE.

Symon Tiago Brandão de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) | Campus Itapipoca

Doutorando em Educação - Universidade Estadual do Ceará. Mestre em Educação - Universidade Estadual do Ceará. Graduado em Educação Física - Universidade Estadual do Ceará. Docente do curso de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) | Campus Itapipoca. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (GEPFE/UECE)

Ferreira, Universidade Estadual do Ceará

Professor da Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Psicomotricidade. Mestre em Educação em Saúde. Doutor em Saúde Coletiva. Pós Doutorado em Desenvolvimento Humano. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar- GEPEFE. Profissional de Educação Física - CREF 590/G-CE.

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Published

2024-12-31

How to Cite

NOGUEIRA, P. H. S.; SOUZA, S. T. B. de; HERALDO SIMÕES. Educação Física Escolar e inclusão: considerações sobre o trabalho pedagógico no município de Aracati. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 3, p. 52–70, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i3.7487. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7487. Acesso em: 19 jan. 2025.